23948sdkhjf

Utilfredse lodser: 90 pct. stemmer nej til hviletidsaftale

90 procent af Lederne Søfarts DanPilot-medlemmer har stemt nej til en ny overenskomst og hviletidsaftale, som blandt andet vil sikre bedre vilkår ved natsejladser og en lønstigning på 4 pct.

Der venter formentlig en genforhandling i starten af 2022 af overenskomsten for lodserne i den statslige lodsvirksomhed DanPilot, som er medlemmer af Lederne Søfart.

En genforhandling kan være resultatet af, at et flertal af medlemmerne har stemt nej til den nye overenskomst og hviletidsaftale. 

Da stemmerne i dag, fredag den 17. december klokken 12, blev talt op, havde 10 procent stemt ja til aftalerne og 90 procent havde valgt at stemme nej.

- Vi havde anbefalet lodserne at stemme ja til overenskomsten, fordi vi i aftalen har skabt bedre vilkår på områder, som lodserne undervejs i forhandlingerne har sagt var vigtige for dem, blandt andet bedre natbeskyttelse og højere løn, siger næstformand i bestyrelsen for Lederne Søfart Jens Marquard Sørensen i en kommentar til afstemningsresultatet.

- De ønsker har kostet noget at indfri, blandt andet at overtid  – ifølge aftalen – ikke længere bliver udbetalt, men i stedet skal afspadseres.

At lodserne har nedstemt den nye overenskomst betyder, at Lederne Søfart vil opfordre DanPilot til igen at mødes ved forhandlingsbordet.

Men inden da vil medlemmerne blive indkaldt til et medlemsmøde, hvor der vil være dialog om, hvorfor de har stemt nej, hvilke ønsker de har, hvordan ønskerne skal prioriteres, og hvad de er villige til at gå på kompromis med.

For forhandlinger er et kompromis om, hvad forhandlingsparterne kan blive enige om, understreger Jens Marquard Sørensen.

Omvendt er forhåbningen også, at DanPilot er villig til at nedjustere deres krav til lodserne.

- Vi kan kun håbe på, at DanPilot er interesseret i at genforhandle overenskomsten, så lodserne ikke skal fortsætte med at arbejde under den gældende overenskomst. I en genforhandling vil vi arbejde for, at flere af lodsernes ønsker bliver imødekommet. Men lodserne skal også vide, at det har en pris, siger Jens Marquard Sørensen.

Én af de væsentligste ændringer for lodserne, som de har skullet tage stilling til, vedrører reglerne for natsejlads. Var aftalen blevet vedtaget, ville det tælle som natarbejde, når en lods arbejder i tre nætter i træk i tidsrummet fra midnat til 05 – uanset antallet af arbejdstimer – hvilket automatisk ville udløse fri den næstfølgende nat.

Overenskomsten indebar endvidere en lønstigning på fire procent i overenskomstperioden 2022-2024.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125