23948sdkhjf

"2021 bliver det bedste år i havnens historie”

Associated Danish Ports satser både på at lægge sig centralt i linjerederiernes europæiske netværk samt på at udvide aktiviteterne i ’indlandshavnen’ Taulov. Sådan lyder meldingen fra CEO Rune D. Rasmussen

Havnene i Aalborg, Fredericia og Rønne har haft travlt med at vokse gennem de seneste fem regnskabsår.

Netop disse tre havne har formået at holde kontinuerlig damp under vækstkedlerne, mens de ellers så aktive projekthavne i Odense/Lindø og Esbjerg har oplevet reel tilbagegang på omsætningen. I hvert fald hvis man sammenligner med havnenes finansielle position for fem år siden, nemlig 2016/17.

Og i Fredericia - eller rettere ADP, Associated Danish Ports, er der lagt op til rekord. Ikke mindst på containeraktiviteterne. 

Torsdag aften anløb feederskibet 'Benedikt' Fredericia Havn og lossede 240 containere. Med operationen nåede havnen en vigtig milepæl, da man passerede 100.000 TEU over kajen i Fredericia i 2021. Det er ikke sket før i havnen, der i 1997 gik i gang med ind- og udskibning af containere. 

ADP-direktør Rune D. Rasmussen forklarer: 

- Med forventningen om et samlet resultat før skat for 2021 på mellem 115 – 125 mio. kr. forventer vi, at 2021 bliver det bedste år i ADP’s historie. For 2022 ser vi ind i en fortsat vækst i omsætning og indtjening. 

Direktøren fortsætter: 

- Fredericias position inden for transport og logistik er blevet væsentlig styrket i de senere år, og effekten af den igangsatte udvikling på vores havne i Nyborg og Fredericia samt i Taulov Dry Port viser sig nu med stigende omsætning og indtjening.

Hvilke overordnede tendenser ligger ellers bag fremgangen? 

Som knudepunktet fungerer Fredericia og Taulov derved, at det giver kunderne nem adgang til både jernbane, havn og motorvejsnettet. I Taulov Dry Port har vi nu fuld udlejning på de første 100.000 m2. Derudover har vi i første halvår af 2021 haft en stigning i den samlede tonnage på 32,4 pct. Dette skyldes fremgang inden for bl.a. RO/RO, projektlaster og fast bulk, men især også en rekordstor vækst i containerforretningen, hvor vi i det sidste år har taget markedsandele primært fra lastbiltransporter til og fra Hamborg Havn. Fredericia Havn ligger nu fast på alle de store containerrederiers europæiske rutenet, hvilket betyder at vi er et attraktivt alternativ til lastbiltransport. 

Hvad er de største ambitioner netop nu? 

- Vi har en ambition om en fordobling af vores containerforretning i løbet af de kommende år. En forestående havneudvidelse i Fredericia med udvidede terminaler til containere og ro/ro skal sikre, at vi har kapaciteten til den forventede vækst. Vi er lige nu i en proces, hvor vi sammen med de store aktører inden for energi og forsyning i Trekantområdet ser på mulighederne for at videreudvikle en sammenhængende infrastruktur- og logistikmodel til fremtidens PtX knudepunkt.  

Er der ekstraordinære indtægter, som har påvirket seneste regnskab? 

- I takt med udviklingen af Taulov Dry Port vil en større og større andel af den samlede omsætning komme fra udlejningsaktiviteterne, og dette påvirker naturligt resultatet positivt. Samtidig er stigende udlejningsaktiviteter et væsentligt element i ADP’s transformation, hvor netop koblingen af Fredericia Havn med ét af Danmarks største transport- og logistikcentre skal sikre væksten gennem tiltrækning af mere gods og containere via havneterminalerne. 

- Til halvårsresultatet skal tillægges dagsværdiregulering på 70 MDKK, som også er forventningen til den samlede værdiregulering for 2021 på vores investeringsejendomme. 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.188