23948sdkhjf

Første illustrationer af nye Mærsk-skibe - Broen rykker helt frem, skorstenen helt tilbage

Illustrationer af Mærsks nye oceangående metanol-drevne containerskibe er netop blevet offentliggjort. 

Som noget helt nyt rykker Mærsks skibsdesignere broen helt frem spidsen af skibet for at skaffe plads til flere containere. 

Samtidig har skorstenen fået plads helt bagerst på skibet. 

Mærsk-designerne fortsætter også de seneste års trend med at designe sine containerskibe med lodret stævn for at opnå øget energieffektivitet. Et design, som Mærsk første gang tog i brug med den seneste serie af feederskibe til Østersø-netværket, Baltic-Feeder serien, hvor 'Vistula Mærsk' var det første skib i drift.   

Efter som metanol har en lavere energiintensitet end traditionel, tung bunkerolie, vil skibet også være udstyret med langt større - og mere pladskrævende - tankanlæg. 

Der er tale om en serie på otte nybygninger, hvor det første skib skal tages i drift planmæssigt i 2024. 

Herudover har Mærsk bestilt en noget mindre metanoldrevet containerfeeder, der skal sejle i rederiets Østersø-netværk. Dette skib forventes at blive sat i drift allerede i løbet af 2023.   

Se en animation af de kommende skibe her: 

Hvert af de otte containerskibe, der er 350 meter lange og har plads til 16.000 standardcontainere, har et årligt behov for 35.000-45.000 ton brændstof. 

Mærsk vurderer selv at skulle bruge ca. 380.000 ton metanol for at kunne holde skibende i drift på metanol. 

Hertil kommer de 10.000 ton e-metanol årligt, som Mærsk skal bruge til et mindre ’shortsea’ containerskib, der skal sejle allerede i 2023. Her er der dog lavet en leverance på e-metanol fra en dansk leverandør. 

A.P. Møller-Mærsk har fortsat ikke lavet en aftale om leverancer af grøn metanol til de nye skibe, men forventer at have dette på plads i løbet af første halvår af 2022. 

Opdateres... 

Kommenter artiklen (3)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078