23948sdkhjf

Historien om ØK’s danske passagerlinere til Bangkok og Sydøstasien

Verdens første motorskib ’Selandia’ lagde kul- og damp bag sig på ØK’s fragt- og passagerfart til Østen i 1912 – et halvt århundrede senere blev det verdenskendte hospitalsskib ’Jutlandia’ den sidste Bangkok-båd
Op til 1912 var kulfyrede dampskibe dominerende - de krævede meget mandskab og var dyre i drift. Især, når skibene skulle bunkre og der skulle kul ombord, kom der kulstøv ind i de fleste afkroge af skibene.

Desuden optog kullet meget vægt og plads, som gik ud over lasteevnen. Efterhånden som der kom flere bunkerstationer med olie, blev de fleste d...
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement

  • Ingen kortoplysninger
  • Ingen binding
Opret nu
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Søfart, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Coaster-direktør: Vi bliver ikke markedsleder på grønne brændstoffer
Sænketunnel, tyfon-sikre broer og kunstige øer: Danskere forbinder kinesiske millionbyer
Mindre rullemodstand i ny asfalt på Storebæltsbroen
Ophugningsværfts overskud blev over 100 gange større på et år
Offshore-koncern vender millionunderskud til overskud
Skib tipper i havn og sender 15 på hospitalet
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Nordiske Medier DK
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.156