Op til 1912 var kulfyrede dampskibe dominerende - de krævede meget mandskab og var dyre i drift. Især, når skibene skulle bunkre og der skulle kul ombord, kom der kulstøv ind i de fleste afkroge af skibene.
Desuden optog kullet meget vægt og plads, som gik ud over lasteevnen. Efterhånden som der kom flere bunkerstationer med olie, blev de fleste d...
Historien om ØK’s danske passagerlinere til Bangkok og Sydøstasien
Verdens første motorskib ’Selandia’ lagde kul- og damp bag sig på ØK’s fragt- og passagerfart til Østen i 1912 – et halvt århundrede senere blev det verdenskendte hospitalsskib ’Jutlandia’ den sidste Bangkok-båd
Illustration: M/S Museet for Søfarts arkiv
Foto: M/S Museet for Søfarts arkivFoto: M/S Museet for Søfarts arkivFoto: M/S Museet for Søfarts arkiv
4
Billeder

Sensationen ’Selandia’, et skib uden en dampmaskine eller en dampturbine, men stedet en dieselmotor. Det understregede ØK med fraværet af en synlig skorsten. Illustration: M/S Museet for Søfarts arkiv
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement
Opret nu
- Ingen kortoplysninger
- Ingen binding
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Søfart, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer