23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Staten introducerer grønne krav i to kommende udbud på færgeruter

Når den nuværende kontrakt om færgebetjeningen af Bøjden-Fynshav udløber 30. april 2024 og den nuværende kontrakt om færgebetjeningen af Ballen-Kalundborg udløber 31. december 2024, vil der blive stillet specifikke grønne krav til de nye fremtidige operatører.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Transportministeriet.

- Regeringen arbejder målrettet med at reducere Danmarks CO2-udslip og komme i mål med at reducere vores udledninger med 70 pct. i 2030. Her kan færgerne også bidrage, og derfor er det vigtigt, at den grønne omstilling tænkes ind fra start i nye udbud og at der indhentes input både om den fremtidige drift på ruten og den grønne omstilling. Derfor vil der være fokus på den grønne omstilling i det kommende udbudsmateriale, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Udbudsmateriale snart klar

Transportministeriet har afsluttet en branche- og interessentdialog med både private og offentlige aktører, der har givet input til både den fremtidige drift på færgeruterne og den grønne omstilling.

I forlængelse af den dialog og med udgangspunkt i resultaterne fra færgeanalysen forventes det, at der fra kontraktstart vil være grønne færger på de to ruter. Transportministeriet har stor fokus på den grønne omstilling af færgerne i forbindelse med udarbejdelsen af udbudsmaterialet.

Udbudsmaterialet til færgeruterne Ballen-Kalundborg og Bøjden-Fynshav forventes at blive offentliggjort i slutningen af 2021.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109