23948sdkhjf

Wärtsilä lancerer banebrydende løsning til brændstofkonvertering sammen med MSC

Wärtsilä vil lancere sin to-takts ’Future Fuels Conversion’-platform i løbet af første kvartal af 2022, og teknologien skal testes sammen med rederiet MSC på flere af deres skibe.

Det skriver Wärtsilä i en pressemeddelelse tirsdag eftermiddag.

Denne innovative og patenterede teknologiplatform for motorforbrænding skal gøre det hurtigere og mere omkostningseffektiv ved konvertering af to-takts hovedmotorer, så det fungere på ren afbrænding af fremtidens brændstoffer.

Virksomheden ser det som et vigtigt skridt i den maritime industris bestræbelser på at opnå dekarboniseret skibsfart, mens den nemme eftermontering vil sikre, at skibsrederne ikke skal tage deres skibe ud af drift i for lang tid i forbindelse med overgangen til nye brændsler.

Arbejdet med eftermonteringen vil i første omgang muliggøre drift med aktuelt tilgængeligt LNG-brændstof, og uden udslip af metan fra motoren, fremgår det af pressemeddelelsen.

Det modulære design skal skabe en platform, hvor der vil blive rum for videreudvikling med det formål at give mulighed for at implementere alternative grønne brændstoffer eller brændstofblandinger, når de på et tidspunkt bliver kommercielt tilgængelige.

- Denne banebrydende løsning er endnu et godt eksempel på vores evner og engagement. Fleksibiliteten betyder, at det første skridt i retning af at vedtage brugen af ​​fremtidige brændstoffer kan tages nu, vel vidende at investeringen ikke bliver forældet, selvom nye teknologier vinder frem, siger Roger Holm, President Marine Power & EVP i Wärtsilä Corporation.

MSC har forpligtet sig til at teste teknologien på flere af deres skibe, og i den forbindelse udtaler de:

- Vi har nøje fulgt udviklingen af ​​denne innovative konverteringsløsning med stor interesse, og vi betragter den som et understøttende element i MSC's rejse mod netto nul dekarbonisering i 2050. Sammen med Wärtsilä har vi store forventninger til de næste trin i dette initiativ, som starter med teknologidemonstration på et af vores større containerskibe med en Wärtsilä RT-flex96C-B hovedmotor, siger Prabhat Jha, CEO i MSC Ship Management.

Konverteringsløsningen er rettet mod de fartøjer, der opererer med to-takts, elektronisk styrede motorer.

Konceptet kan suppleres med Wärtsiläs markedsledende brændstofgasforsyningssystem med det formål at give en komplet nøglefærdig løsning. Dette vil udvide virksomhedens tilbud af brændstoffleksible muligheder for at hjælpe med at opfylde kundernes grønne målsætninger om 0-udledning på sigt.

Det første kommercielle ombygningsprojekt vil være afsluttet medio 2023.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.204