23948sdkhjf

Aarhus er Danmarks største erhvervshavn - men mere vækst kræver udvidelse

I 2020 håndterede Aarhus Havn 65 pct af containertrafikken i Danmark, ligesom omsætningen på containerdelen er steget 37 pct på fire år.

Havnen er samtidig udgangspunkt for en maritim klynge, der nu får tilknyttet en 1,9 kilometer lang tunnel med direkte adgang til E45.

- Containerterminalen er blevet et vartegn for hele havnen, og fortæller noget om, hvor meget aktivitet vi har. Vi er et nervecenter for dansk erhvervsliv, siger Thomas Haber Borch, CEO på Aarhus Havn.

Men området er mere end bare containere. 25 pct af havnens omsætning skal findes bulkgods, ligesom der er 244 maritime virksomheder tilknyttet.

- Det er en stærk klynge med 10.000 arbejdspladser i området, indenfor alt fra asfaltering til containerhåndtering, siger Thomas Haber Borch.

Skal væksten fortsætte, kræver det dog, at der kommer en udvidelse af selve havneområdet, ligesom ind- og udfaldsvej i højere grad skal forbindes med havnen.

På nuværende tidspunkt forventer man en havneudvidelse med begyndelse i 2030, men det må gerne komme før. Molslinjen, der har flere tusinde anløb i havnen om året og som ifølge analysen er med til at ’binde Danmark sammen fra Jylland til Sjælland’, udtaler følgende i rapporten.

- Vi er nødt til at have god adgang til havnen, for ellers dør væksten. Vi skal sikre havnen som dynamo for hele regionen, siger Carsten Jensen, CEO i Molslinjen,

Det udsagn bakkes i analysen op af et andet rederi, nemlig Finnlines.

- Hvis vi får stramme regler i det maritime, men uden at lasbiltransporten rammes, ender transporten på landevejene, hvor den forurener mere. Så der skal findes løsning, som ikke rammer skævt, siger Rune Nielsen, Managing Director i Finnlines.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.125