23948sdkhjf

Tæt nordjysk samarbejde om den maritime klynge

Der skal investeres i endnu mere teknologi og faciliteres flere varme hænder, hvis den nordjyske maritime klynge skal udnyttes til fulde.

- Aalborg er ikke en længere end havneby, men en maritim by, hvor erhversstruktur i høj grad er baseret på den maritime industri, siger Claus Holstein, adm. direktør på Aalborg Havn.

Sådan er det også i Frederikshavn, der er landets største færgehavn og som binder Danmark sammen med Norge, Sverige og resten af Europa.

Samtidig bliver der investeret målrettet i den grønne omstilling i området. Stena Line har forpligtet sig til at gøre ruten mellem Frederikshavn og Gøteborg til den første emissionsfire færgerute af sin slags i verden, ligesom ’Fjordbussen’ snart vil sejle som en førerløs, autonom passagerbåd i Aalborg.

- Det viser, hvad vi kan præstere heroppe. For det er komplekse projekter, hvor mange lokale parter er gået sammen, siger Claus Holstein.

Den nordjyske klynge løser udfordringer for hele samfundet, mener havnedirektøren. De udviklinger, som området er i gang med, kan nemlig inspirere rundt omkring i hele Det Blå Danmark.

- Det skaber ikke bare arbejdspladser, men også en grobund for eksport, siger Claus Holstein.

Skal den maritime sektor i området holde fast i sin udvikling, kræver det dog store investeringer i facilitering af uddannelse, arbejdspladser og teknologiudvikling.

- Min største bekymring er, om vi kan uddanne nok ingeniører. Det håber vi, at politikerne har fokus på, siger han.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.141