23948sdkhjf

Mærsk’s klimacenter lancerer storstilet strategi for kulstoffri skibsfart

Det er muligt at dekarbonisere skibsfarten inden 2050, hvis branchens egen indsats kombineres med fast regulering fra myndighedernes side.

Helt konkret kunne en kulstofafgift starte så lavt som 50 dollars pr. ton CO2, hvis den øremærkes og returneres til de tidlige brugere af alternative maritime brændstoffer.

Det er det centrale budskab i den ”Industry Transition Strategy”, som i dag præsenteres af Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, og som skal danne udgangspunkt for en løbende snak med myndigheder i Danmark og resten af verden.

Strategien opridser fire metoder til at allerede i dette årti at fremskynde overgangen til klimaneutrale brændstoffer, så der i 2050 står et rundt 0 i stedet for de 3 procent af de globale drivhusgasemissioner, som den globale skibsflåde står for i dag.

Overskrifterne for fire metoder er:

  • Ensartede spilleregler gennem global regulering
  • Konkurrencedygtige alternative skibsbrændstoffer i stor skala
  • Bredt indførte energieffektivitetsforanstaltninger
  • Støtte til frontløbere af dekarbonisering

- Vi ønsker at vise verden, at det er muligt at dekarbonisere den maritime industri inden 2050. Denne strategi skitserer veje frem og styrer vores forskning og samarbejdet med vores partnere og andre offentlige og private aktører for at få det til at ske. Alt er i sin vorden, men vi mener, at et vigtigt element i et effektivt samarbejde er gennemsigtighed, og på dette stadie er 'perfekt er det godes fjende', siger adm. direktør for Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, Bo Cerup-Simonsen i forbindelse med lanceringen.

Chef for Industry Transition i Mærsk-klimacentret Mads Peter Zacho tilføjer

- Den vej, vi er på, fører til omkring 20 procent flere drivhusgasemissioner fra global skibsfart i 2050. Vi er meget langt væk at holde os inden for 1,5 graders temperaturstignng. Regulering vil skabe den tillid hos energiudbydere, teknologiudviklere og investorer, der er nødvendige for at fremskynde denne systemiske ændring af et helt forretningssystem.

Læs mere om strategien på zerocarbonshipping.com.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.112