I øjeblikket ventes CO2-frit-produceret ammoniak at få størst udbredelse i deepsea-skibsfarten. Det vil typisk sige i store container-, tank- eller tørlastskibe, som enten sejler i linjefart eller trampfart over oceanerne mellem kontinenterne. Der er dog også overvejelser om at anvende stoffet som brændstof i shortsea-skibsfart.
Læs mere: ABS klar...
Ammoniak langt fra uproblematisk: En større lækage vil formentlig slå marinelivet ihjel
Det er først og fremmest ammoniakkens giftighed, der fordrer nye måder at håndtere stoffet på, når det skal bruges som bunker
Vent-mast’en ombord på den dualfuel LNG-drevne cruisefærge ’Viking Grace’ er placeret helt ude agter. Ammoniakdrevne skibe vil også få ventilationsmaster i en eller anden form. Foto: paxpix - maritime photography
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement
Opret nu
- Ingen kortoplysninger
- Ingen binding
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Søfart, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer