23948sdkhjf

Første autonome bilfærge i 2025 på Aalborg-ruten E39

Konkurrencen om at blive først og størst intensiveres, når det gælder autonome færger, der er i stand til at sejle uden besætning. Også selv om færgerne ikke vil sejle førerløst i praksis, men blot lade elektronik hjælpe med at gøre sejladsen så effektiv, billig og sikker som muligt. 

Efter en konference i denne uge, som var arrangeret af det norske vejvæsen, som bestyrer mange indenlandske færger, er troen på, at Norge igen kan kalde sig først på et nyt teknologisk område, bestyrket. 

Det skriver det norske medie tu.no.

Det er den meget befærdede overfart Lavik-Oppedal over Sognefjorden, som er en del af del af den 1.330 km lange Europavej E39, der starter i Aalborg og slutter i Trondheim i Norge.

Færgeoverfarten var først med en el-færge, nemlig MF Ampere, der blev sat ind i 2015.

Nu er det 2025, der stiles efter med en ny autonom færge på samme strækning. 

- Det er sandsynligt, at det kan være den første automatiske og digitaliserede færgerute. Men jeg kan love for, at det ikke vil være autonomt og uden besætning, når der er passagerer om bord, siger direktør Bjørn Laksforsmo fra det norske vejvæsen til mediet.

I Danmark lægges der op til autonom færgedrift allerede sidst i 2022, når Fjordbussen i Aalborg, der skal sejle frem og tilbage over Limfjorden, forventes sø- og idriftsat. Det bliver til forskel fra den kommende norske autonome færge dog uden person- og lastbiler ombord.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113