SYNSPUNKT: Her er de største danske havne - set fra et shippingperspektiv
Ugens Maritimt Synspunkt er forfattet af Jakob Svane, sekretariatsschef i Dansk Shipping- og Havnevirksomheder
Når man ser på de største danske havne, er der en tendens til at se på de godsmængder, der passerer over kaj. Det skyldes at tallene fra Danmarks Statistik opgøres i tons, enten samlet for den enkelte havn eller fordelt på godstyper så som råolie, gas, kul, landbrugsprodukter, stål og stykgods. Det er en opdeling, som er oplagt fra et landperspektiv.
Men der opstår et lidt andet billede, hvis man anskuer godsmængderne fra et shipping-perspektiv. Her har vi i Danske Shipping- og Havnevirksomheder forsøgt at opgøre godsmængderne på de danske havne ud fra de fire "store" shipping-segmenter - container, færge/ro-ro, tørlast og tank. Og så rangliste havnene derefter.
Det giver følgende interessante top 6/9 inden for de fire segmenter i 2020.
Den omtrentlige markedsandel i procent er angivet i parentes.
Mindst forskel i tørlast
Som forventet er der mindst forskelle i markedsandelen på tørlast, da dette segment er spredt ganske bredt ud over hele landet. De øvrige tre segmenter er derimod koncentreret på færre havne, og færrest hvad angår containere, hvor forskellene i markedsandele da også er størst.
Når vi kigger tilbage i tallene, har havnenes placeringer været temmelig stabile over de senere år, med undtagelse af tank, hvor der traditionelt har været større udsving fra år til år.
Sådanne udsving vil fortsætte, og desuden er der en yderligere ubekendt i hele den grønne omstilling, som kan påvirke markedet for flydende laster - men man skal naturligvis huske på, at grønne brændstoffer i flydende form givetvis også skal opbevares i tanke på havnene.
Stabilitet
Stabiliteten i toppen af færge/ro-ro-havnene og tørlasthavnene har været udpræget i en årrække og ser ud til at fortsætte.
Dog bliver det interessant at følge, om Hirtshals kan fortsætte med at kravle op ad listen inden for færge/ro-ro, som de har gjort over de seneste år. Det bliver også spændende at følge, om Aabenraa Havns køb af Ensted-havnen vil sende Aabenraa helt op i toppen af listen over tørlasthavne.
Størst turbulens vil der imidlertid givetvis være inden for containerhavnene i de kommende år. Det har ellers ligget meget stabilt over de seneste år.
Men for det første har APM Terminals i marts 2021 åbnet en containerterminal på Kalundborg Havn. Dette flytter en ikke uvæsentlig del af containerne fra København.
Grønlandstrafikken flytter
For det andet flytter grønlandstrafikken gradvist fra Aalborg til Aarhus. Og for det tredje ser Fredericia Shippings containerterminal på Fredericia Havn ud til at fortsætte væksten.
Derfor vil top seks over containerhavnene i 2021 og 2022 formentlig komme til at se noget anderledes ud.
Der er dog ingen tvivl om, at Aarhus Havn fortsat vil være nummer ét inden for containere i mange år fremover - og formentlig også i tørlast. Dette viser Aarhus Havns betydning som en af de allervigtigste danske havne.
Men når det er sagt, er det bemærkelsesværdigt, at ud af de 24 placeringer i top 6 i alle fire segmenter er der 18 forskellige havne. Og ud af samtlige 33 placeringer er der 24 havne. Det viser meget godt specialiseringen af det danske havnesystem. Det er godt, og det skal vi værne om. Vi har brug for alle 24 havne - og flere til. Ikke færre. Også i et shipping-perspektiv.