23948sdkhjf

Stena udruller kunstig intelligens i hele flåden

Kaptajnerne ombord på syv af Stena Lines færger bliver nu støttet i at sejle energieffektivt af kunstig intelligens. Nu udrulles AI-teknologien til hele flåden

Stena Line har gennem de seneste par måneder introduceret den AI-baserede (kunstig intelligens) såkaldte Stena Fuel Pilot på yderligere to af rederiets færger; ’Stena Flavia’ og ’Mecklenburg-Vorpommern’. Dermed er i alt syv Stena-færger nu udrustet med teknologien, der har vist sig at reducere bunkerforbruget svarende til en CO2-reduktion på 5 pct.

Teknologien blev første gang anvendt ombord på ’Stena Scandinavica’ som et pilotprojekt på ruten mellem Gøtebog og Kiel i 2018. Målet var at udforske potentialet ved anvendelse af AI som et beslutningsstøttende værktøj for kaptajnen.

AI-værktøjet kaldet ”Stena Fuel Pilot” kombinerer kunstig intelligens med nautisk knowhow samt real time data om strømforhold, bølgehøjde, vind og havdybde, koblet på det specifikke skibs karakteristika og aktuelle fartplan.

Ud på i alt 37 færger

Stena Fuel Pilot har vist sig som minimum af kunne give en bunkerreduktion på 2 pct, mens teknologien også har vist, at det har potentiale til reduktioner på mere end 5 pct. Det er ifølge Stena Line planen, at teknologien skal udrulles i hele flåden på aktuelt 37 skibe fordelt mellem 17 ruter rundt om i Nordeuropa.

- Vi arbejder målrettet på at reducere vores brændstofforbrug og emissioner, samtidig med at vi udforsker morgendagens brændstoffer og teknologier. De vigtigste drivkræfter bag reduktionen af emissioner i 2020 er, at vi har introduceret tre nye energieffektive skibe på Det Irske Hav (tre nybygninger i Stena E-Flex’er klasse, red.). 

- Vi har også indført grønt landstrøm under havneanløb i Kiel, og i alt er syv skibe i flåden er nu udstyret med AI-teknologien Stena Fuel Pilot til at støtte vores kaptajner i at sejle skibene på den mest energieffektive måde, siger Erik Lewenhaupt, chef for bæredygtighed i Stena Line.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.219