Regering og rederier ønsker mindst omfattende CO2-model i stor EU-plan

Mens flyselskaber og kraftværker er underlagt EU’s CO2-kvotesystem, har søfarten indtil videre sejlet under radaren. Men det skal der sættes en stopper for nu.
14. juli præsenterer EU-Kommissionen en plan for, hvordan EU kan nå sit klimamål om at reducere CO2-udledningen med mindst 55 procent i 2030. Her ventes søfarten at blive underlagt et kvotesystem, der skal nedbringe søfartens CO2-udledning og presse branchen til at finde flere klimavenlige løsninger.
Læs også: Danske Rederier til kommende regering: Husk rammevilkår og klima
Står det til regeringen og Danske Rederier, bør EU i første omgang vælge den mindste af tre de modeller, nemlig 1 nedenfor, som Kommissionen har sendt i høring.
- der omfatter sejladser inden for EU
- der omfatter sejladser inden for EU og halvdelen af den CO2, der er udledt på vej til eller fra en havn i EU
- er omfatter alle udledninger fra sejladser, der er udledt på vej til og fra en havn i EU
Den udmelding møder på forhånd kritik fra miljøorganistioner og flere af regeringens støttepartier.