23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Regering og rederier ønsker mindst omfattende CO2-model i stor EU-plan

Mens flyselskaber og kraftværker er underlagt EU’s CO2-kvotesystem, har søfarten indtil videre sejlet under radaren. Men det skal der sættes en stopper for nu.

Det skriver DR.dk.

14. juli præsenterer EU-Kommissionen en plan for, hvordan EU kan nå sit klimamål om at reducere CO2-udledningen med mindst 55 procent i 2030. Her ventes søfarten at blive underlagt et kvotesystem, der skal nedbringe søfartens CO2-udledning og presse branchen til at finde flere klimavenlige løsninger.

Står det til regeringen og Danske Rederier, bør EU i første omgang vælge den mindste af tre de modeller, nemlig 1 nedenfor, som Kommissionen har sendt i høring.

  1. der omfatter sejladser inden for EU
  2. der omfatter sejladser inden for EU og halvdelen af den CO2, der er udledt på vej til eller fra en havn i EU
  3. er omfatter alle udledninger fra sejladser, der er udledt på vej til og fra en havn i EU

Den udmelding møder på forhånd kritik fra miljøorganistioner og flere af regeringens støttepartier.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156