23948sdkhjf

Maersk Growth investerer i digital logistikplatform

Tech-virksomheden Trella, der har udviklet en populær logistik-løsning til det nordafrikanske og mellemøstlige marked, får fremover Maersk Growth i ejerkredsen. Det er Maersk Growths første investering på det afrikanske kontinent. 

En digital platform, der forbinder virksomheder, som skal have fragtet varer, med vognmænd. Det er helt enkelt det, som det egyptiske tech-selskab Trella har udviklet.

Og fremover bliver det med Maersk Growth, der er en del af A.P. Møller – Mærsk, i ejerkredsen.

- Vi ser i øjeblikket en rivende udvikling, hvor transport af varer bliver nemt tilgængelig for selv de mindste virksomheder takket være digitale løsninger. Der er tale om en demokratisering af hele logistiksektoren, og Trellas platform er et godt eksempel på dette i Nordafrika og Mellemøsten, siger Jeppe Høier, der er partner i Maersk Growth. 

- Trella er vores første investering på det afrikanske kontinent, og det er en spændende platform med erfarne stiftere i ryggen. Som serie-iværksættere kommer de med relevant erfaring til den videre udvikling af platformen, tilføjer han. 

Platformen formidler kontakten via to apps, hvoraf den ene henvender sig til fragtfirmaerne, der kan lægge bud ind på opgaver, mens den anden app benyttes af de virksomheder, som skal have fragtet varer. 

- En af de store udfordringer for logistikfirmaer er optimering af deres transport. Mange lastbiler kører dagligt med tomme eller delvis tomme vogne, hvilket også har en klimamæssig slagside. Med digitale platforme til optimering kan vi sikre en mere effektiv udnyttelse af kapaciteten, siger Jeppe Høier.

Undersøgelser fra det europæiske marked har vist, at omkring halvdelen af lastbilerne på vejene kører med uudnyttet kapacitet.

Rejser over 250 mio. kr.

Trella har rejst en såkaldt Serie-A runde, hvor flere investorer har skudt penge i selskabet. Maersk Growth har sammen med Raed Ventures ledt runden, der totalt løber op i cirka 262 mio. kr. (USD 42 mio.).

Kapitaltilførslen vil blive brugt til at videreudvikle Trellas eksisterende produkt, men også til at styrke platformens nuværende position samt tilstedeværelse på nye markeder i regionen.

- Med vores forankring i A.P. Møller - Mærsk bidrager vi foruden kapital med unik indsigt i logistik og de globale forsyningskæder. Samtidig er vi allerede involveret i lignende platforme i andre lande, og vi kan trække på erfaringer derfra, fortæller Jeppe Høier.

Trella blev etableret i 2019 og er i dag vokset til en virksomhed med over 300 medarbejdere. Platformen er mest udbredt i Egypten, men blev også lanceret i Saudi-Arabien og Pakistan i 2020. I år forventes det, at platformen lanceres i Forenede Arabiske Emirater.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.093