Når de kommende norske førerløse skibe skal sejle uden besætning, skal de, der fjernstyrer og overvåger skibene, vide, hvad de skal gøre, og hvordan opgaven skal løses.
Der er tale om helt reelle skibe, som for eksempel Askos havdroner, som er autonome pramme, og Yara Birkeland, der et et 120 TEU containerskib, der kan sejle autonomt.
University ...
Her uddannes verdens første kaptajner til førerløse skibe
I Norge er fire kaptajner og navigatører er nu blevet formet uddannet som fører af fjernbetjening og kan arbejde i overvågningscentret for fjernstyrede og autonome skibe.
2
Billeder
Askos to nul-emissioner havdroner skal erstatte 150 daglige lastbilture, som i dag hovedsageligt går via Oslofjordtunnelen.Havdronerne er 67 meter lange, 15 meter brede og har batteripakker på 1.846 kWh. Det er nok til fire timers sejlads med 8 knob. Hver overfart tager ca. 45-50 minutter ved ni knob, og de oplades ved havnen i Moss og Horten. Dronerne dokkes, fortøjes med et vakuum, og opladningsstikket tilsluttes automatisk uden behov for folk at være til stede. Foto: Kongsberg
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement
Opret nu
- Ingen kortoplysninger
- Ingen binding
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Søfart, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer