23948sdkhjf

Donation bringer nyt dansk havforskningsskib stort skridt frem

Stort beløb fra A. P. Møller-fond gør, at DTU nu er kommet meget længere frem mod målstregen med et nyt arktisk havforskningsskib

En donation på 50 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden bidrager til at realisere Danmarks nye oceangående forskningsskib.

Med et nyt topmoderne, oceangående forskningsskib, der også kan sejle i Arktis, kan danske havforskere fortsætte med at bibringe vigtig viden om bl.a. klima og bæredygtigt fiskeri.

Det nye skib kan snart komme på bedding, takket være en donation på 50 mio. kr. fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal. Donationen supplerer statens investering på 170 mio. kr. og DTU's egen investering på 100 mio. kr.

- Vi er meget glade for omsider at kunne bygge et nyt havforskningsskib. Det er en længe ventet drøm, der går i opfyldelse, siger DTU's rektor Anders Bjarklev i dag i en pressemeddelelse.

Grønne ambitioner

Det nye skib skal erstatte det nuværende forskningsskib ’Dana’ (IV), der efter 40 år på havet skal 'på pension'. 

Ifølge DTU vil et nyt multidisciplinært forskningsskib få danske havforskningsmiljøer en i verdensklasse moderne forskningsinfrastruktur med en global og arktisk aktionsradius, som kan understøtte forskning i oceanografi og klima, forståelse af havets kredsløb og biodiversitet, samt i maringeologi og fiskeri.

- Med det nye skib er Danmark i stand til at fortsætte sin mere end 100 år lange tradition for havforskning. Det er forskning, som bl.a. sikrer en bæredygtig udnyttelse af havets ressourcer, og som bidrager til forståelsen af klimaet og konsekvenserne af klimaforandringerne, siger Anders Bjarklev.

Med A.P. Møller Fondens bevilling følger en ambition om, at forskningsskibet skal kunne drives af grøn fremdriftsteknologi. En ambition som blandt andet flugter med Fondens tidligere donation til Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.

Bygges i høj isklasse

Det nye forskningsskib skal bygges i en høj isklasse. Det betyder, at skroget forstærkes, så fartøjet kan sejle i de isfyldte farvande i Arktis.

- Det har stor betydning for forskningssamarbejdet mellem Danmark, Grønland og Færøerne om bl.a. bæredygtigt fiskeri, at det nye skib også kan sejle på hav med isdannelse.

Derudover foregår også en del af togterne, der vedrører klimaforskning, i de arktiske egne, siger Anders Bjarklev.

Danmark har desuden sammen med de øvrige arktiske stater et særligt ansvar for at beskytte og sikre en fredelig udvikling i den arktiske region, og dette omfatter bl.a. en stærk forskning.

Bredt flertal bag statslig finansiering

Den statslige finansiering faldt på plads i efteråret 2020 som følge af en bred politisk opbakning til at bruge en del af forskningsreserven til formålet.

- Vi er utroligt glade for, at uddannelses- og forskningsministeren kunne samle et bredt flertal til at prioritere finansieringen af en nødvendig forskningsinfrastruktur, som Danmark får glæde af i mange årtier frem, siger Anders Bjarklev.

Kommenter artiklen (3)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109