Kendt erhvervsmand: Modvillig Søfartsstyrelse koster kunder og bremser sikkerhedsfremskridt
Teknologivirksomheden Lars Thrane A/S har brugt mindst 40 mio. kr. og adskillige år på at komme først på markedet med spritny kommunikationsteknologi, der kan redde menneskeliv til søs i de arktiske egne. Men ifølge bestyrelsesformanden blokerer Søfartsstyrelsen for, at teknologien kan vinde udbredelse i de arktiske egne, hvor der er allermest brug for den
Et stort opbrud i markedet for maritim kommunikation er i fuld gang.
Hos den maritime teknologivirksomhed Lars Thrane A/S har man travlt med at sikre sig en del af markedet for kommunikations- og satellitudstyr, der kan forbedre søsikkerheden i navnlig de arktiske egne.
Sagen er, at den globale mastodont, Inmarsat, hidtil har siddet som eneleverandør af et såkaldt GMDSS-godkendt produkt, som kan sende en nødmelding til søs via satellit - dog kun i de såkaldte A1-, A2- og A3 områder, hvor langt de fleste skibe sejler.