23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DFDS henter skib i Østersøen til genstart af kontinent-rute fra Sheerness

DFDS har valgt skib til rederiets nye kanal-rute mellem Calais i Frankrig og Sheerness ved Thames-flodens sydlige munding mod Nordsøen. Ruten har fokus på uledsagede trailere, hvorfor den skal betjenes af et rent ro/ro-skib. Det bliver ifølge DFDS ’Gothia Seaways’ med knapt 2.500 lanemeter og med plads op til 165 trailere, når ruten lægger fra land 1. juni i år.

Ekspansionen af rutenettet til og fra UK sker ifølge DFDS som respons på et stigende kapacitetsbehov i markedet for transport af uledsagede trailere.

- Vi er virkelig glade for at kunne udvide vores ekstensive rutenetværk med en ny uledsaget trailer-service. Sheerness profiterer af at have en fremragende vejforbindelse til M25-ringen, der gør havnen ideel for trailerfragt til London og the Midlands, forklarer Wayne Bullen, Freight Sales Director for DFDS’ UK-marked i rederiets interne nyhedsbrev.

Sidst der var fast ro/ro-rute-forbindelse ud fra Sheerness til kontinentet var tilbage i 1994, hvor daværende Olau Line nedlagde deres færgerute til Vlissingen i Holland.

DFDS overtog ’Gothia Seaways’ og dets søsterskib ’Belgia Seaways’ fra hollandske Wangenborg Shipping i 2019. Købet skete i forbindelse med indgåelsen af en transportaftale med Stora Enso om transport af papir- og kartonprodukter mellem Gøteborg og Zeebrügge.

Begge skibe var i forvejen beskæftiget i netop denne trade på ruten for Svenska Orient Linien, da DFDS købte dem for samlet 270 mio. kr.

Aktuelt sejler de to skibe på DFDS’ rute mellem Fredericia – København og Klaipeda under litauisk flag.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095