23948sdkhjf

Er containerskibene blevet for store til Suez-Kanalen?

Det spørgsmål bliver stillet i indslaget "Inside Story" på Aljazeera

I programmet "Inside Story" på Aljazeera bliver især ét spørgsmål stillet: Er containerskibene blevet for store til Suez-Kanalen?

I programmet medvirker bl.a. Christian Bueger, professor i internationale relationer på KU. Han er også direktør i SafeSeas maritime security research network og er specialiseret inden for maritim sikkerhed.

- Det er ikke overraskende, at vi ser disse uheld. Man skal heller ikke glemme, at det her ikke var det første tilfælde med det konkrete skib. Der var en kollision i 2019. Så ja, risikoen er klart stigende, siger Christian Bueger i programmet.

Ifølge Stuart Neil fra International Chamber of Shipping vil det tage noget tid, førend der er styr på hele situationen og forsinkelserne som følge af blokaden.

- Den seneste krise ved Suez-Kanalen viser, hvor afhængige vi er af den rute, sige Christian Bueger i programmet.

Ruten langs Suez-Kanalen er både vigtig rent historisk og i dag.

- Suez-Kanalen er en vigtig rute for hele shippingindustrien. 12 pct. af den globale shippinghandel sejler gennem Suez-Kanalen. Det her er en udfordring på kort sigt, men industrien vil komme i gennem udfordringerne, siger Stuart Neil.

Det er Christian Bueger ikke helt enig i. Han mener, at shippingindustrien i fremtiden må se på de udfordringer, der kan være i hele forsyningskæden og se på forskellige sikkerhedsproblemstillinger.

Ifølge en politisk analytiker, Maged Mandour vil det være "meget overraskende", hvis man begynder at udvide kanalen der, hvor 'Ever Given' sad fast.

I programmet holder Christian Buegner fast i, at det er vigtigt at se på hvilke mulige udfordringer, der er for shippingindustrien fremover.

Både på grund af klimaforandringer og på grund af containerskibenes størrelser tror Christian Bueger, at vi vil se flere uheld som denne i fremtiden, siger han i programmet.

Han mener, at uheld som det seneste blokade ved Suez-Kanalen og ulykken med olieudslip ved Mauritius viser, at der skal kigges på, hvordan shippingindustrien er reguleret og hvor faldgruberne er henne, siger han i programmet.

Dog mener Stuart Neil, at shippingindustrien nu vil arbejde videre, som den plejer.

Kommenter artiklen (2)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.14