23948sdkhjf

Branchens tilstand: Her er det Det Blå Danmark i tal

2019 bød på en svag stigning i antallet af beskæftigede personer i Det Blå Danmark. Men ny Cowi-statistik slår fast, at Det Blå Danmark fortsat er langt fra at være tilbage på samme høje niveau som før den finansielle krise ramte i 2009. Med sit fokus på 2019 dækker statistikken det sidste normale år for den maritime sektor inden coronakrisen ramte

Det Blå Danmark udgør stadig en anseelig del af dansk erhvervsliv, men selvom den samlede beskæftigelse i Danmark er stigende, har de maritime erhverv endnu ikke oplevet noget decideret opsving i beskæftigelsen efter krisen i 2008. 

Det er blandt konklusionerne i en ny rapport, som Cowi har udført for Søfartsstyrelsen. Rapporten bliver lavet én gang årligt, og den kaster lys over branchens tilstand. Det er dog med det forbehold, at statistikken belyser den maritime branche som den tog sig ud lige inden coronakrisen ramte. Idag ser billedet nok noget mere dystert ud. 

Herunder kommer en række af de mest markante konklusioner. 

1: 

Produktionen i Det Blå Danmark var på 466 mia. kr. i 2019, når det indirekte bidrag tælles med. Det svarer til 11,4 procent af den samlede produktion i Danmark. Værdiskabelsen er på 137 mia. kr. eller 7,3 procent af den samlede økonomi, når det indirekte bidrag tælles med.

2: 

Antallet af medarbejdere i rederiernes landbaserede organisationer er faldet svagt med 193 medarbejdere fra 2018 til 2019. Rederierne beskæftigede i 2019 11.237 medarbejdere på land. 

3: 

Samlet set beskæftigede Det Blå Danmark i 2019 97.290 personer, når det indirekte bidrag gennem efterspørgsel efter varer og tjenester i andre danske brancher indregnes. Det svarer til 3,4 procent af den samlede beskæftigelse i Danmark. Det er samme niveau som i 2018. Tallet inkluderer medarbejdere i olie/gas-industrien. 

4: 

Hvert job i Det Blå Danmark bidrager i gennemsnit med mere end dobbelt så meget til det danske BNP som gennemsnittet i dansk økonomi. DBD’s andel af dansk beskæftigelse udgør 3,4 procent men 7,3 procent af værdiskabelsen. 

5: 

Dansk skibsfart bidrog isoleret med eksport for 224 mia. kr. i 2019 og står dermed for hovedparten af den samlede eksport af søtransport på i alt 240 mia. kr. Det Blå Danmark står dermed for 26,5 procent af den samlede danske eksport af varer og tjenester og udgør 7 procent af hele den danske økonomi.

Statistikken indbefatter ikke oplysninger om antallet af danske søfolk beskæftiget på de skibe, der kontrolleres af danske rederier. 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.111