23948sdkhjf

3D-opmåling tog usikkerhed ud af stor færgeombygning

Mens Smyril Lines Norröna-færge stadig sejlede på sin rute mellem Færøerne, Island og Danmark, var Hauschildt Marine-ansatte i gang med et grundigt forarbejde.

Færgen skulle 3D-laseropmåles for at få et nøjagtigt tegningsmateriale og dermed fjerne ubehagelige overraskelser i ombygningsprocessen, der opdaterer Norröna til en langt mere moderne udgave af et ro-pax-skib.

Hauschildt Marine-direktør Preben Thuren Larsen har mandsopdækket projektet på Fayards værft i Munkebo på Fyn. Ombygningen er sket på godt to måneder, hvor eksteriør er produceret i værkstedshaller i Danmark, og det nye interiør er præfabrikeret i Danmark, Europa og Kina. I perioder har den store opgave involveret mere end halvdelen af de 25 Hauschildt Marine-medarbejdere.

- Er du nervøs Preben?, har værftsarbejdere spurgt, når interiør, skybar og nye luksuskabiner skulle løftes ombord og installeres på skibet. Men det har jeg ikke været, for alt er produceret efter millimeterpræcise opmålinger, fortæller direktøren i en pressemeddelelse.

Med fra idefasen

Preben Thuren Larsen har kun roser til overs for Smyril Lines tilgang til projektet. Hauschildt Marine blev allerede involveret i idefasen, og det giver en række fordele i den store ombygning, der løber op i 100 millioner kroner.

- Når man går i gang, er det ekstremt vigtig med tillid til samarbejdspartnerne, og derfor turde vi også at gå i gang med processen, der har krævet ekstremt meget planlægning, siger maritim direktør Jóhan av Reyni, Smyril Line.

I projektet har Hauschildt Marine med afdelinger i København og Skagen stået for alt lige fra skibsprojektering, ståldesign, sikkerhedsplaner, stabilitetsberegninger, produktionsdokumentation og detaljeret projektering af skibssystemer, som blandt andet nye vakuum-, varme- og ventilationssystemer.

- Sammen har vi modificeret interiør, eksteriør og de relaterede skibssystemer ud fra rederiets ønsker og det forretningspotentiale, som de ser, fortæller Preben Thuren Larsen

- Det sker ikke så tit, at man ombygger færger. Det er et stort indgreb, og i dette projekt moderniserer rederiet stort set alt.

Tilgang altafgørende

3D-laseropmåling er ikke en ny teknologi hos Hauschildt, men en kompetence, som kom til for cirka fire år siden. Med flytbare 3D-laserscanner har virksomheden skabt en nøjagtig Norröna-digital kopi, som bruges til at designe efter.

- Vi sparer tid, men det vigtigste er sikkerhed i vores design, og at vi holder tidsplanerne. Ned til selv den mindste bule får vi det aktuelle billede af, hvordan skibet ser ud, og det betyder, at modulerne passer nøjagtigt ind i skibet, fortæller direktøren.

Norröna-projektet overholder dermed tidsplanen til punkt og prikke, og færgen kommer til at forlade værftet på det planlagte tidspunkt den 1. marts.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.079