23948sdkhjf

Laserlys kan afsløre skibsmalingens tilstand

Med infrarødt laserlys kan forsker fra DTU Fotonik frembringe detaljerede 3D-billeder af skibsmaling, så malingerne kan blive mere holdbare og miljøvenlige. Nyt testudstyr til skibe i dok skal afprøves til februar.

For et par år siden fik Christian Rosenberg Petersen en lys idé. Han besluttede sig for at finde ud af, om infrarødt lys kan bruges til at undersøge skibsmaling. Ikke bare i laboratoriet, men helt ude ved skibene.

Til februar skal et transportabelt måleinstrument stå sin prøve i virkeligheden på skibe, der er i dok, skriver DTU's magasin Dynamo.

Forsker i lysskanning

På DTU Fotonik forskes der i, hvordan man bedst kan kontrollere og anvende lys, og Christian Rosenberg Petersen har specialiseret sig i en teknologi, der kaldes optisk kohærenstomografi (optical coherence tomography, forkortet OCT). Den minder ganske meget om ultralydskanning, blot med lys i stedet for lyd.

Men OCT har derudover et stort potentiale i industrien, og med en bevilling på godt en million kroner fra Den Danske Maritime Fond i ryggen er Christian Rosenberg Petersen nu i fuld gang med at udvikle et kompakt, transportabelt OCT-system til inspektion af skibsmaling.

 - Når det hele er samlet, skal vi ud og måle på et skib. Med robotarmen kan vi skanne et forholdsvis stort område, kun begrænset af robottens rækkevidde på 85 cm. Vi vil eksempelvis kunne se, om malingen rummer små bobler, om der er problemer med vedhæftningen, eller om der er begyndende rustdannelse under den, siger Christian Rosenberg Petersen, til magasinet.

Kan føre til bedre malinger 

Projektet har fået navnet SHIP-COAT (Sub-Surface, High-Resolution, Inspection of Paints and Coatings Using Non-Destructive Laser Tomography). I februar 2021 skulle det transportable måleinstrument være klar til test i felten.

Indtil da foregår målingerne i laboratoriet med forskere fra DTU Kemiteknik på sidelinjen. Her ligger forskningscenteret CoaST (The Hempel Foundation Coatings Science and Technology Centre), hvor formålet er at udvikle holdbare og bæredygtige malinger – eller coatings, som det hedder i industrien.

OCT kan bruges både i udviklingen af coatings og senere, når den nedslides.

- I forbindelse med udviklingen af coating vil man f.eks. få mulighed for at tjekke coatingens egenskaber undervejs i et testforløb. Når så malingen er kommet på markedet og bruges på skibe, kan kvaliteten løbende kontrolleres ved inspektioner baseret på OCT, siger Christian Rosenberg Petersen.

Kilde: https://www.dtu.dk/nyheder/Nyhed?id=%7bA...

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109