23948sdkhjf

Mærsk-overskud hævet med 44 pct.

For fjerde år i træk kan Mærsk-topchef Søren Skou præsentere et årsregnskab med en kraftig stigning i driftsresultatet. Til gengæld tabte Mærsk markedsandele i 2020

Pålideligheden gik ned. Enhedsomkostningerne pr. transporteret container gik op. Og driftsoverskuddet slog alle rekorder.

Sådan lyder hovedoverskriften på det regnskab, som verdens største containerrederi, A.P. Møller Mærsk har offentliggjort.

Et turbolent Coronaår slutter finansielt lykkeligt for A.P. Møller-Mærsk. 

Det netop offentliggjorte årsregnskab viser et driftsoverskud på 8,2 mia. dollars - en kraftig fremgang fra 5,7 mia. dollars i 2019. Overskuddet var lidt mindre end børsanalytikerne havde forventet på grund af et fjerde kvartal, hvor driftsoverskuddet ikke blev helt så højt som ventet.  

Omsætningen hos Danmarks største rederi steg også, dog mindre prangende, til 39,7 mia. dollars mod 38,9 mia. dollars i 2019.

Mærsk henviser til stram styring af omkostningerne, benhårdt fokus på profitabilitet og en stærk stigning i containerraterne mod årets slutning som de faktorer, der ligger bag de positive nøgletal. 

Tilfreds topchef

Under fremlæggelsen af resultatet satte topchef Søren Skou følgende ord på resultatet:

- Det er nu det tiende kvartalsregnskab, hvor vi præsterer stigende driftsindtjening. Vi har et rekordresultat i Ocean-segmentet og i vores logistik-segment rundede omsætningen for første gang 2 mia. dollars. Vores havneforretning har haft konstant stigende indtjening gennem hele 2020 på trods af, af krisen omkring Covid19 har betydet et fald i de samlede volumener på ca. 7 pct.

Skønhedspletter

Der var imidlertid mindre positive ting i regnskabet: Omkostningerne pr. transporteret container lå på et højere niveau i 2020 end tidligere og Mærsk-skibenes pålidelighed tog et styrtdyk gennem hele året. Begge dele kunne relateres til situationen omkring Covid19, påpegede Søren Skou.

- Når vores skibe i visse tilfælde har ligget tre uger uden for havneterminalen i Los Angeles og ventet på, at der skulle blive plads til dem i havnen, så siger det sig selv, at vi ikke kan opretholde vores pålidelighed, forklarede Søren Skou.

Samme toneart lagde han for dagen til spørgsmålet om, hvordan det kan være, at enhedsomkostningerne pr. transporteret container har været stigende gennem året.

- Dette faktum tager jeg heller ikke så tungt i betragtning af, at 2020 har været et helt usædvanligt år, sagde Søren Skou.

Taber markedsandele

Et barskt Covid-19 år betød, at Mærsk sejlede med færre containere i 2020. I løbet af året transporterede rederiet 12,6 mio. containere, hvilket svarer til en knap 5 pct. reduktion i antallet af transporterede containere sammenlignet med året før, hvor rederiet transporterede 13,3 mio. containere.

Dette skal sammenlignes med, at den samlede globale efterspørgsel på containere samlet set blot faldt med mellem 1 og 2 pct. i løbet af 2020. 

Med andre ord: Mærsk tabte markedsandele i 2020, men kunne til gengæld præsentere en kraftig forbedring af profitabiliteten.

- Vores ambition er at vokse i takt med markedet i 2021, fastslog Søren Skou som kommentar på de faldende markedsandele i 2020.   

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.063