23948sdkhjf

Tuco først i verden til at sætte foils med elmotor på arbejdsbåde

Med en ny el-motor, der er indbygget nederst i foils, kan en ProZero-kulfiberbåd sejle over 30 knob og have en rækkevidde på 60 sømil ved marchhastighed. Systemet fra Artemis overvinder vandmodstand og holder skruen i vandet.

Et nyt foilingsystem med en indbygget kraftig el-motor gør det muligt med en el-motor at løfte mindre arbejdsbåde ud af vandet og dermed øge farten og rækkevidden betragteligt.

I dag offentliggør det sydfynske værft Tuco planer om i år at søsætte en ProZero-båd, der har installeret systemet, der hedder eFoiler og kommer fra producenten Artemis Technologies. 

Tuco-båden er den første i verden, som bliver søsat med systemet. 

Den lette kulfiber ProZero-arbejdsbåd sættes op til en cruisespeed på 25 knob, en tophastighed på over 30 knob og en for elektrisk fremdrift, imponerende rækkevidde på 60 sømil ved cruisinghastighed.

Fuld elektrisk drivlinje

"Teknologierne bag demonstratorfartøjet inkluderer hydrofoils, flight-controlsystem, kulfiberskrog og en fuld elektrisk drivlinje. Alle elementer er udviklet og testet i relevante miljøer. Og ved at kombinere disse teknologier, vil det nye fartøj være banebrydende for kommercielle fartøjer og arbejdsbåde, og maget forskellig fra andre produkter under udvikling, hvilket vil muliggøre en overgang til hurtig 0-emission sejlads. Da foil-teknologien nedbringer fartøjets skrogmodstand radikalt," lyder det i en meddelelse fra værftet. 

- Frem mod dette har vi udført omfattende design- og ingeniørarbejde på folier, drivlinje, sejladsstyringssystem. Vi er begejstrede for at begynde fremstillings- og testfasen, og vi ser frem til at begynde sea-trials senere på året, sagde professor Mark Gillan, COO i Artemis, under præsentationen tidlilgere på ugen.

- Demonstratorfartøjet vil ikke kun bevise konceptet, men levere en øjeblikkelig nulemission fremdrivningsløsning til arbejdsbådmarkedet, uddybede han.

Foiling overvinder vandmodstand

Jonas Pedersen, direktør hos Tuco Marine fortæller, at båden efter testene med Artemis vil blive brugt til demonstrations sejladser og teknologiudvikling hos både Tuco og Artemis.

 -  Vi ser foiling som en stor mulighed, når det drejer sig om at overvinde den helt store barriere for at realisere elektrisk fremdrivning på hurtige fartøjer, nemlig at lagre energi nok ombord. Ved at nedbringe skrogmodstanden med foils, kan den ekstra rækkevidde opnås fremfor at tilføre yderligere vægt og omkostninger med større batterier. siger Jonas Pedersen.

Se reklamefilm fra Artemis Technologies, der viser foils i aktion:

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111