23948sdkhjf

DFDS’ færge-line-up til Irland er klar

Den tredje færge hentes internt fra Østersøen, men bliver kun en midlertidig løsning til udgangen af januar. Det to andre hentes fra Rederi AB Gotland og Stena Ro Ro

DFDS satte i går navn på det tredje og sidste skib, der skal anvendes på rederiets nye rute mellem Rosslare og Dunkirk fra 2. januar næste år. Det hentes modsat de to første i egne rækker. Det bliver således ’Optima Seaways’, som hidtil har sejlet på Østersøen - senest mellem Karlshamn og Klaipeda. 

Her erstattes ’Optima Seaways’ ifølge DFDS af ’Patria Seaways’ fra Paldiske – Kapellskär-ruten. Denne vil således i en periode efter nytår alene blive betjent af ’Sirena Seaways’. DFDS oplyser, at både ’Optima Seaways’ og ’Patria Seaways’ vil beholde deres nuværende litauiske flag og besætninger på deres respektive nye ruter.

I løbet af den seneste uge er det blevet bekræftet, at DFDS chartrer Rederi AB Gotlands færge ’Visby’ samt ro/pax-færgen ’Kerry’, der ejes af Stena Ro Ro, og som tidligere bl.a. har været anvendt af Brittany Ferries ud fra Rosslare på en rute til Bilbao, men siden november i år har været beskæftiget af DFDS selv mellem Kiel og Klaipeda.  ’Visby’ er blevet ledig efter Rederi AB Gotland har fået leveret to nybygninger til de samfundsbegrundede ruter mellem det svenske fastland og Gotland.

Mangler fortsat et skib

Ifølge Vice President og Head of BU Baltic hos DFDS, Anders Refsgaard på rederiets nyhedssite, så ventes ’Optima Seaways’ tilbage i Østersøen med udgangen af januar næste år. Dermed er ’Optima Seaways’ kun en midlertidig løsning på den nye rute mellem Irland og Frankrig. Der gør, at DFDS forsat mangler en lidt mere permanent tredje færge til ruten, som skal have seks ugentlige afgange i hver retning med en overfartstid på 24 timer.

’Optima Seaways’ og ’Kerry’ er søsterskibe fra det italienske Visentini-værft og har hver 80 passagerkahytter, mens ’Visby’ har 92 i kombination med et meget stort antal hvilestore. De tre færger har tilsammen knapt 6.000 lanemeter. 

DFDS har etableret Rosslare – Dunkirk-ruten som et bypass af UK efter Brexit for det irske marked og resten af EU på kontinentet. En stor del af fragten går i dag via ruterne over Det Irske Hav til UK og videre via ruterne over Den Engelske Kanal til kontinentet, men den fri bevægelighed via denne korridor frygtes at blive væsentligt svækket, når UK om 14 dage udtræder af EU.

Læs også: DFDS’ nye Irlandsrute brexit-bypass’er bedre end konkurrenternes

Læs mere om: DFDS
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125