23948sdkhjf

2020 var et - lidt - kedeligt år for nybygninger

Det blev til en god håndfuld nye skibe, men 2020 går ikke over i historien på nybygningsfronten

2020 går ikke over i søfartshistorien som et stærkt nybygningsår i dansk skibsfart. Der blev dog leveret nye skibe til danske rederier, men de fleste var nybygninger nummer tre, fire, fem osv. i igangværende serier.

Mærsk står som globalt mega-rederi normalt altid for et antal nye danske skibe hvert år, i visse år endda næsten for mere nybygget bruttotonnage end de øvrige danske rederier til sammen. 2020 bliver dog et magert år for ny ejet lyseblå tonnage. MR-produkttankskibet ’Maersk Cyprus’ og LR2-tankproduktskibet ’Maersk Sandra’ blev dog leveret gennem året.

Efter knapt et tiår med i alt 31 Triple E- mark I og mark II-containerskibe kom der ikke ny containertonnage ind i koncernen, under APM-stjernen eller under nogle af de øvrige bands.

Næste tonnagetilgang sker i 2021, dog kun på leasing-basis i form af 13 nye 2.200 TEU-nybygninger til Mærsk intraasiatiske shortsea-netværk. Første skib i den serie, ’Nakskov Mærsk’ blev fornyelig navngivet ved det kinesiske byggeværft, men idriftsættes ført i starten af det nye år.

Heller ikke Maersk Supply Service fik nye skibe ind i flåden i 2020 efter i de foregående år at have afsluttet to markante nybygningsserier. Datterselskabet Svitzer, med verdens største flåde af slæbe- og bugserbåde, får dog løbende tilført nye skibe til en eller anden base et sted ude i verden – der var 2020 trods alt ikke nogen undtagelse.

CTV’ere fra Assens

Norden tog levering af supramax tørlastskibene ’Nord Amazon’, ’Nord Aripuana’, begge under Singapore flag. Torm fik LR1-produkttankskibene ‘Torm Elise’ og ‘Torm Elizabeth’ samt MR-produkttankskibene ’Torm Splendid’ og ’Torm Stellar’ – alle i øvrigt med Dannebrog agter. Hafnia tog levering af LR-produkttankskibet ’Hafnia Shenzhen’.

DFDS fortsatte overtagelsen af nybygningerne i den seks skibs store serie af mega-ro/ro-skibe fra Jinling-værftet i Kina. Mere præcist fjerde og femte enhed, der nu indgår i rederiets Nordsø-netværk under navnene ’Humbria Seaways’ og ’Flandria Seaways’. Serien afsluttes næste år, mens overtagelsen af to-skibs serien af ro/pax-færger til Østersøen indledes.

World Marine Offshore i Esbjerg tog levering af CTV-nybygningerne ’World Levante’ og ’World Terral’. Disse to nybygninger skiller sig ud ved ikke at være enheder i en igangværende serie, men en ny serie med premiere i 2020. Ordren blev oprindeligt placeret hos det hollandske værft Veka Group, men flyttet til Assens Skibsværft.

Også Hellerup-baserede Celsius Shipping tog levering af en nybygning i en ny serie. Det var LNG Carrieren ’Celsius Copenhagen’, som gennem næste år følges af yderligere tre søsterskibe fra Samsung HI i japan. Evergas med dansk hovedkvarter i København tog levering af den anden og sidste af rederiets purpose-udviklede VLEC’ere (Very Large Ethane Carrier) ’JS Ineos Dolphin’.

Artiklen er en del af temaet Året 2020.

Kommenter artiklen (3)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.088