23948sdkhjf

Spektakulær katamaran-kran skal sætte ny storstrømsbro på plads

Tre slæbere var i aktion, da et meget specielt fartøj skulle på plads til byggeret af den nye storstrømsbro. Det var den garvede navigatør Allan Larsen, fra DanPilot der var lods på opgaven

Efter to års tilløb er Storebælt Bridge Joint Venture (SBJV) klar til at sætte det første broelement på havbunden i forbindelse med bygningen af den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.

Derfor skulle en spektakulær katamaran-kran bugseres ud fra Vordingborg for første gang. Det gik fint uden problemer. Sydlig vind 4 m/s og ingen strøm. Slæberen ’TESSA F’ med to skruer og en bowthruster og 40 tons bollard pull var forrest. Slæberne ’Leanne P’ og ’Sandy M’ skubbede på hver deres ponton agter. SBJV regner med at være 10 dage om at støbe et stykke broelement. Kranen skal bugseres frem og tilbage til Vordingborg havn mellem hver støbeopgave på grund af vejrliget.

Fire slæb

Hvert broelement består af fire slæb: Katamaranen skal slæbes ud og ind, ligeledes skal en pram med broelementet slæbes ud og ind. Prammen med broelementet ombord skal bugseres ind imellem pontonerne på katamaranen, når denne er opankret. DanPilot har sammen med SBJV, Vordingborg havn, Søfartsstyrelsen forberedt dette igennem de sidste to år.

Kranen ankom i april som et samlesæt fra Venedig. Den nu samlede og funktionsdygtige kran, som er 28 meter høj og 60 meter bred, står svejset fast til pramme og er nu kampklar til at løfte Storstrømsbroens broelementer, som hver især vejer op imod 2.500 tons. Broen bliver med sine fire kilometer Danmarks tredjestørste bro kun overgået af Øresundsbroen og Storebæltsbroen

Broen får udover en tosporet landevej til biler, en elektrificeret jernbane og en gang- og cykelsti. Det er Vejdirektoratet, som står for den nye bro samt nedrivningen af den gamle. Et projekt, der løber op i en samlet pris på 4,1 milliarder kroner.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.91