23948sdkhjf

“Det her er ikke nogen god aftale for Kolding Havn”

Danske Shipping- og Havnevirksomheder afventer Kolding Kommunes håndtering af ny samarbejdsaftale

I forhold til den oprindelige plan om at ville lukke havnen helt er der tale om betragtelige fremskrift. Men alligevel er den aftale om havnens fremtid, som byrådet i Kolding nu har vedtaget, ikke god for havnen. 

Sådan lyder det fra Jakob Svane, der er sekretariatschef i Danske Shipping- og Havnevirksomheder. Han henviser til, at der i de bilag, som 24 ud af 25 byrådsmedlemmer i går nikkede ja til, bliver refereret til, at Kolding er en design-kommune, ligesom begrebet byudvikling optræder adskillige gange.

- Der står ingenting om vækst, eller om Kolding Havn som erhvervsdynamo eller knudepunkt. Der står ingenting om det, som man normalt godt kunne tænke sig at ville bruge en erhvervshavn til, og derfor er det helt tydeligt, at byrådet har haft nogle andre ambitioner. Og det er derfor jeg siger, at det her ikke er nogen god aftale. 

Kan ende med at overholde loven

Et udkast til aftalen blev gjort tilgængeligt for virksomhederne på Kolding Havn og offentligheden aftenen inden, at aftalen skulle godkendes på et møde i byrådets økonomiudvalg i sidste uge.

Indholdet var så ubehagelig læsning for havnens virksomheder, at de lod advokatfirmaet Plesner sende et brev til samtlige byrådsmedlemmer, hvor de advarede om risikoen for at overtræde både havneloven og planloven. Og om muligheden for at gøre byrådsmedlemmerne ansvarlige for de økonomiske tab, som en række virksomheder kan risikere at lide. 

Siden da er ordlyden i aftalen blevet tilpasset, så kommunen ifølge Jakob Svane kan ende med at holde sig inden for lovgivningens rammer. 

- Det kommer helt an på, hvordan man kommer til at administrere aftalen, siger han og forklarer, at hvis kommunen kommer til at holde sig til det, der står i aftalen – at kompetencen til at træffe beslutninger suverænt ligger hos havnebestyrelsen – så er der isoleret set ingen problemer med kompetencespørgsmålet.

- Hvis kommunen derimod ender med at blande sig i det, så er det jo det, der er det gældende. Så det kommer helt an på, hvordan man ender med at bruge aftalen praksis – og den er tilpas uklar til, at den kan rumme begge dele, siger Jakob Svane.

Afventer håndtering

Danske Shipping- og Havnevirksomheder har tidligere klaget til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen over byrådets daværende principbeslutning om at lukke havnen. Styrelsen afviste at behandle klagen, fordi der ikke var tale om en egentlig forvaltningsmæssig beslutning om at lukke havnen, og derfor har Jakob Svane og moderorganisationen DI heller ikke tænkt sig at udfordre den nye aftale for Kolding Havns fremtid lige nu og her. 

- Vi vil jo ikke klage bare for at klage. Så vi kommer til at vente og se, hvordan det her bliver administreret i praksis, før vi gør noget, siger Jakob Svane.

Læs også: Havneaftale i Kolding er en realitet

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.223