23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kommercielle muligheder kan blive bremset af protektionisme

Maritime virksomheders kommercielle muligheder kan blive bremset af protektionistiske tiltag efter et eventuelt hårdt brexit

For maritime serviceleverandører og udstyrsproducenter kan der opstå kommercielle muligheder efter brexit.

Men det kræver, at Storbritannien ikke indfører protektionistiske tiltag efter brexit. Sådan lyder meldingen fra Danske Maritime.

Kan få fordele

Hvis Storbritannien efter brexit skal til at opbygge en større fiskerflåde, kan nogle af medlemmerne af Danske Maritime få fordele af situationen.

- Vi har ekstremt stærke kompetencer inden for bygning af fiskerifartøjer. Så jeg vil bestemt ikke udelukke, at der kan opstå nogle gode, kommercielle muligheder for vores skibsbygningsindustri, medmindre Storbritannien vil anlægge en mere protektionistisk linje og sige, at skibene skal bygges i England. Men der er ingen tvivl om, at der også kan være nogle gode muligheder for de maritime service- og udstyrsproducenter, siger Jenny N. Braat, adm. direktør for Danske Maritime.

Jenny N. Braat udelukker altså ikke, at der kan komme gode ting ud af brexit for de mairime serviceleverandører og udstyrsproducenter.

Usikker retning

- Hvis UK skal bygge flere skibe og styrke fiskerflåden og vi får lov til at være en del af det, så vil det selvfølgelig være en fordel, slår Jenny N. Braat fast.

Det, der kan bekymre Danske Maritime, er, hvilken linje, UK har tænkt sig at følge fremover.

- Hvis briterne sørger for at have samme samhandel med EU, som de hele tiden har haft, vil det være positivt. Hvis de derimod vælger at indføre en bunke protektionistiske tiltag, kan det skade vores erhvervsliv. Men hvis man vælger gensidigt at anerkende MED-reglerne og ikke indføre protektionistiske tiltag, så tror jeg, at vi nok skal finde en balance, hvor vi alle kan få gavn af det fælles samarbejde fremover, lyder det fra Jenny N. Braat.

Et vigtigt marked

Ifølge Danske Maritime er UK er et vigtigt marked for organisationens medlemmer.

- Vi har lavet en undersøgelse omkring eksport, der viser, at 25 pct. af vores eksport går til Europa - det er primært lande som England, Tyskland, Italien, Spanien og Frankrig.

Men som situationen er lige nu, er Jenny N. Braat og Danske Maritime bekymrede for, hvad et eventuelt hårdt brexit kan medføre af konsekvenser.

- Vi er meget bekymrede for brexit, hvor vi ikke ved, hvad konsekvenserne bliver endnu. Hidtil har EU-samarbejdet været med til at sikre, at vi har haft nogle gode relationer mellem den danske og britiske, maritime industri. Der har været det frie marked, hvor man har kunnet købe og sælge, forklarer Jenny N. Braat.

Svært at sælge udstyr

Derfor er Danske Maritime bekymrede for, om det bliver svært at sælge dansk, maritimt udstyr i UK på grund at eventuelle nye, komplekse toldregler.

Dog håber Jenny N. Braat på, at man kan få en handelsaftale, der vil være "juridisk bindende", og hvor man har told- og kvotefrihed på handel med maritimt udstyr.

- Hvis man ikke får det, kan det blive rigtig svært - ikke mindst for vores mindre virksomheder, som måske primært er vant til at handle på det europæiske marked, hvor UK kan være et vigtigt marked, siger hun videre.

Hvad vil et hårdt brexit-scenarie betyde for jeres medlemmer?

- I dag har vi nogle gensidige godkendelsesprocedurer som MED (et maritimt udstyrsdirektiv, red.). Der er også et direktiv for radiokommunikation (RED). Hvis der kommer et hårdt brexit, risikerer vi, at man ikke gensidigt anerkender hinandens krav til produkterne. Det kan gøre, at man i princippet gør det meget sværere for de danske virksomheder at sælge maritime løsninger på det britiske marked, lyder det fra Danske Maritimes direktør.

Kræver gensidig anerkendelse

- Vi har været bekymrede for, at der ikke kommer gensidige anerkendelsessystemer. Vi mener, at man skal kunne godkende hinandens teknik og helst have den samme, siger Jenny N. Braat.

Danske Maritime forventer, at der sker et økonomisk tilbageslag i UK, men også i Europa, fordi den samhandel, der har været, pludselig vil blive besværliggjort med blandt andet toldbetalinger.

- Derfor kan vi frygte, at det kan blive sværere for vores små og mellemstore, maritime virksomheder, under et hårdt brexit, siger Jenny N. Braat.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157