23948sdkhjf

Endelig rapport mangler konklusion på 'Maersk Honam'-brand

Efter havarikommissionen i Singapore har afsluttet sin efterforskning af branden på 'Maersk Honam' i marts 2018, er det stadig uklart, hvad der helt præcis førte til containerbranden, hvor fem af de 23 besætningsmedlemmer mistede livet. 

Det skriver Gcaptain

Den 98 sider lange havarirapport fra skibets flagstat kommer ikke svaret nærmere, end at branden sandsynligvis opstod i et afsnit i lastrum 3, hvor 54 containere med farligt gods (IMO class 9) var placeret. Ifølge efterforskerne er branden sandsynligvis brudt ud som følge af, at noget af det farlige gods var begyndt at nedbryde, hvorefter intens varme har fået branden til at sprede sig hurtig. 

Rapporten kommer med ni anbefalinger, hvoraf de fem er til flagstaten, og de fire er til Mærsk. Her oplyser chef for maritime standarder Aslak Ross, at de fire anbefalinger allerede er blevet implementeret i løbet af de seneste to år, imens teknisk direktør Palle Laursen opfordrer hele branchen til at forhindre, at katastrofen gentager sig. 

- Omfanget og intensiteten af den her brand gjorde det umuligt for nogen besætning at inddæmme den. Derfor er det afgørende, at vi som en branche tager skridt for at adressere roden til problemet og sikrer, at søfolk aldrig kommer til at stå i en lignende situation igen. Vi håber, at denne efterforskning vil igangsætte en mere holistisk tilgang på tværs af branchen, hvor vi forholder os til bekymringerne om farligt gods i containere på tværs af hele forsyningskæden – lige fra fabrikanten og indtil containeren er sikkert leveret til kunden, udtaler Palle Laursen til Gcaptain. 

Læs også: Udbrændte 'Maersk Honam' er genopstået

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.114