23948sdkhjf

BSO Svendborg klar til vækst i rust-behandling på skibe

Efter tre år som iværksætter, hvor kassen to gange løb tør, er der nu så god forretning i at rådgive om rust på tankskibe, at Bo Sørensen lægger store planer for BSO Svendborg
To gange har den maritime iværksætter Bo Sørensen måttet tage hyre på et skib, fordi hans pengekasse var tom. Begge gange har han ikke alene fået den aftalte hyre, men også rederiet som ny kunde i sin virksomhed.

BSO Svendborg hjælper rederier med rustvedligehold på skibe i drift. Det sker med enkle, lavpraktiske løsninger på, hvordan søfolk udbedrer rustangreb og vedligeholder skibene, mens de sejler.

Det har ifølge Bo Sørensen vist sig, at der på skibene ofte mangler viden om praktisk vedligehold, som gør, at det store arbejde for at forebygge og nedbringe rust, som bliver udført, ofte fejler.

- Der er sjældent sørget for, at der på et givent tidspunkt er det rigtige værktøj og den rette mængde maling til stede samt en viden om at anvende materialerne, siger Bo Sørensen.

Det koster dyrt for rederierne, når de ikke får vedligeholdt deres skibe i tide, og det koster ekstra, når de står tilbage med en reparation, der viser sig at være spildt arbejde.

Iværksætter uden en kunde

Bo Sørensen er oprindeligt styrmand. Efter godt 25 år på søen og på rederikontor havde han lyst til at prøve noget nyt. Da han med tiden havde oparbejdet en solid viden om at vedligeholde stålskibe, så han et marked foran sig. Emnet havde tidligt i karrieren fanget hans interesse, og han havde arbejdet under kompetente folk, så han efterhånden havde en del erfaring. Derfor sprang han ud som selvstændig.

- Fordi jeg selv har sejlet, kan jeg jo sige til søfolk, at jeg har stået præcis i samme situation som dem, og alle de fejl, de begår, har jeg selv gjort, siger han.

Kunder var der ingen af i starten. Set i hans optik hang de på træerne lige til at plukke. Men det skulle vise sig, at de ikke kom ned af sig selv.

Han stiftede sit firma i sommeren 2017 med opsparing fra sine år som søfarende. Men da december nærmede sig, kunne han se ned i en næsten tom pengekasse. Derfor tog han hyre som styrmand på et skib hos et dansk rederi.

- Jeg gik i gang med overstyrmandsarbejdet, som også omfatter rustvedligehold. Men nu havde jeg jo et firma, så jeg lavede også en rapport om, hvor det kunne være fornuftigt at sætte ind for at spare penge i årene fremover, fortæller han.

Rapport gav kontrakt

på 14 skibe

Da rederiets ledelse fik rapporten i hånden, gik der ikke mange uger, før den første kontrakt var i hus. Det lød på en abonnementsordning med løbende rådgivning, uddannelse og løbende opfølgning.

- Kontrakten lød på 14 skibe, og den er netop blev fornyet på tredje år, nu med 17 skibe, fordi rederiet har trukket yderligere tre skibe hjem til sig selv, siger Bo Sørensen.

Nu var han i gang. Men efter et halvt år var der ikke kommet flere nye kunder til, og pengekassen løb igen mod nul. Han tog atter hyre som styrmand på et skib, denne gang hos et andet rederi.

- Jeg gjorde det samme igen; gik skibet efter og udarbejdede en rapport, og også denne gang resulterede det i en kontrakt, det var på to skibe, som jeg fortsat arbejder for, fortæller han.

Gennembrud med kontrakt på over 40 skibe

Det store gennembrud kom, mens han igen var ude at sejle.

- De ringede fra et større internationalt rederi og ville have mig til at lave en skriftlig guide. Jeg tænkte, at det ikke gav mening, for den ville mandskabet næppe rette sig efter alene. Jeg lavede en kort guide alligevel, men forklarede, at der skulle mere til. Det endte med, at ledelsen hev mig ind til møde for at fortælle om mine ideer, og efter noget tid kom min hidtil største kontrakt i hus, siger han.

Kontrakten, som blev indgået i april 2019, lød på over 40 skibe

I dag har BSO Svendborg 112 skibe i abonnement, heraf er de fleste tankskibe, hvor der med vetting-inspektioner er er særlige kundekrav om, at skibene skal være i god stand.

- De øgede krav om sikre og vedligeholdte skibe i god stand styrker jo min forretning, men der er også behov for øget rustvedligehold på andre skibstyper, mener han.

Ambitioner om vækst

Ambitionerne er vokset med selvtilliden. Hvor det i starten var et spørgsmål om at få en forretning, der kunne løbe rundt og give en levevej, har Bo Sørensen, nu indledt samarbejde med en strategikonsulent om at få virksomheden til at vokse yderligere.

- Der er ro på økonomien nu. Men vi skal gerne udvide for at blive mere rentable. Jeg har lyst til at gøre mere, netop fordi rust og vedligehold jo er min passion, og jeg kan se, der er et behov, og at rederne bliver glade, siger han.

Det er indtil videre udelukkende freelancere, han knytter til sig som samarbejdspartnere. Den eneste ansatte ud over ham selv er hans hustru, som fik en ansættelseskontrakt for tre måneder siden.

- Hun er god til data og til at holde styr på sagerne. Og det er netop digitalisering af vores processer, som skal gøre os i stand til at vokse. Populært sagt kan jeg ene person med papir og blyant styre omkring 100 skibe, men ved at finde gode medarbejdere og arbejde systematisk med at opgøre det meste digitalt, kan vi hjælpe mange flere skibe, forklarer han.

Som et mål for vækst har Bo Sørensen foreløbig sat, at han gerne skal runde 150 skibe i abonnement inden for det næste år.
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094