23948sdkhjf

Dansk handelsflåde holder sin femteplads

Den danske handelsflåde holder sin femteplads på verdensplan og den samlede tonnage, som danske rederier har opereret med, er på samme niveau som for et år siden

Den danske handelsflåde holder sin femteplads på verdensplan og den samlede tonnage, som danske rederier har opereret med, er på samme niveau som for et år siden. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Danske Rederier.

Trods modvind som følge af corona-krisen har de danske rederier formået at fastholde kapaciteten. Den samlede danske handelsflåde er derfor stadig den femtestørste handelsflåde i verden, når man måler på opereret tonnage, skriver Danske Rederier.

Nye tal fra Danske Rederier viser, at den samlede danske handelsflåde pr. 1. juli udgør 64,2 mio. bruttoton fordelt på 2.064 fartøjer.

- Jeg er glad for, at Danmark ligger stabilt på den femteplads, vi indtog sidste år. Siden 2015 har der været en stor vækst på 25 procent i den samlede danske handelsflåde, men med de usikkerheder, der ligger i verdensøkonomien lige nu, er tiden ikke til at øge kapaciteten, men derimod at fastholde positionen, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

I meddelelsen fremgår det, at i januar 2020 var den samlede kapacitet i den danske handelsflåde på 64 mio. bruttoton fordelt på 2.036 fartøjer, hvor den i juli 2019 var højere med 64,7 mio. bruttoton fordelt på 2.089 fartøjer.

Ifølge analysebureauet Clarkson forventes det globale marked for "søbåren handel" at falde 5,6 procent i 2020, hvilket i så fald vil være det "største fald i 35 år", skriver Danske Rederier. Dig er de forskellige segmenter indenfor søbåren transport er dog påvirket meget forskelligt. 

- De sidste seks måneder har været kendetegnet af lav sigtbarhed. Og hvor nogle rederier har kunnet sejle forholdsvis upåvirket gennem krisen, har specielt vores færge- og passagerrederier været hårdt ramt af grænselukninger og rejseforbud, siger Anne H. Steffensen, der aner en smule optimisme forude.

- Vi kan se, at andet kvartal for containermarkedet, som først og fremmest flytter verdens forbrugsgoder, blev bedre end forventet. Om det er et tegn på, at vi er ved at være godt gennem krisen, er dog for tidligt at spå om, men det vidner om, at der fortsat er gang i handlen og dermed brug for transport af varer,” siger Anne H. Steffensen.

I 2019 eksporterede de danske rederier for over 207 mia. kr.. Det er ifølge Danske Rederier en "all time high" for det maritime eksporterhverv.

Opgørelsen af den samlede udvikling af opereret tonnage af danske rederier inkluderer handelsskibe (også passagerskibe), offshoreskibe og diverse skibe, herunder slæbebåde. Krigsskibe, fiskeskibe og andre ikke-handelsskibe, herunder fartøjer og konstruktioner, der ikke kan sejle selv, indgår ikke i opgørelsen. Data baserer sig på Clarksons Research. Kilde: Danske Rederier

Kommenter på artiklen (1)
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.094