23948sdkhjf

"Jeg læste det på Twitter tirsdag aften kl. 22.53 og tænkte: Åhh nej"

Småøernes Færgeselskaber er skeptisk over for regeringens sommerpakke, der blandt andet indebærer gratis færgebilletter til danske øer i sommeren. Men det giver flaskehalsproblemer i højsæsonen og færgerederierne skal kompenseres, lyder kritikken. Og så har politikerne ikke taget branchen med på råd

Regeringens sommerudspil, hvori det bliver gratis for gående og cyklister at komme med færgen over til de danske øer her i sommer, vil i mange tilfælde bliver en økonomisk byrde for de små færgerederier. Det mener Lars Wolfgang Hansen, som er formand for Småøernes Færgeselskaber, som er en paraplyorganisation for alle småfærgerne og til daglig overfartsleder på Færgefarten Orø - Holbæk.

Ganske vist sikrer ordningen rederierne et tilskud fra staten. Men formanden kan allerede nu gennemskue, at tilskuddet ofte ikke vil være stort nok til at dække ekstraudgifterne til at sejle flere ture og til at indkalde mere personale. Mange af de små færger må medtage 98 passagerer med to besætningsmedlemmer om bord – overstiges dette antal, så skal der indkaldes et tredje besætningsmedlem. Samtidigt mener han, at det er en dårlig idé, at det skal være i højsommeren, hvor kapaciteten i forvejen er godt udnyttet på de små færger.

- Vi kan godt forstå intentionerne i Sommerpakken, så derfor vil vi gøre vores til, at det bliver en succes, men vi vil ikke betale for politikernes trang til at være julemand, siger Lars Wolfgang Hansen og uddyber:

- Vi er bekymrede over, at færgefarten i Danmark skal være gratis for gående og cyklister i juli, der er vores højsæson, fordi der har vi ikke så meget kapacitet i forvejen. Der kommer helt sikkert noget pres på, nu når folk skal være i Danmark over sommeren. Vi må se på, om vi kan bidrage. Men vi gør det altså ikke, hvis det koster os flere hundredetusinde kr. Jeg regner med, at færgerederierne får dækket deres udgifter.

Han frygter, at konsekvensen kan blive, at færgepersonalet bliver nødt til at afvise folk, der gerne vil med over som gående eller cyklist – noget, der jo kan ende med at blive en negativ oplevelse for turisterne. Han mener derfor, at de gratis billetter ville være bedre timet, hvis de lå uden for højsæsonen.

Både Lars Wolfgang Hansen og Dorthe Winther, formand for Sammenslutningen af Danske Småøer, ville hellere have ordningerne i august og september, fordi der er mange af foreningernes medlemmer, som har kapacitetsproblemer om sommeren. Det er også en del af aftalen.

- I år er jo et specielt år, fordi de fleste folk bliver hjemme i Danmark over sommeren. Det betyder, at alt, hvad vi har af campingpladser og sommerhuse på alle småøerne, er stort set lejet ud og har været det i flere uger. Der er ikke noget ledig kapacitet på færgerne og der er heller ikke noget ledigt kapacitet på øerne. Man kan så risikere, at folk får en dårlig oplevelse, siger Lars Wolfgang Hansen.

Men ifølge Lars Wolfgang Hansen skal der sættes ekstra kapacitet ind, hvis der er rigtig mange mennesker nede på kajen. Hvis man tager ekstra sikkerhedsbesætning med på nogle af færgerne, kan man have nogle flere passagerer med.

- Færgen mellem Hundested og Rørvig har for eksempel lige ansat nogle ekstra folk til at dirigere nede på kajen og nogen, som kan gå med på færgen, så de får ekstra kapacitet, fordi de forventer et stort pres, siger Lars Wolfgang Hansen.

Men i udgangspunktet er det noget, som det private rederi har lagt ud for.

Lars Wolfgang Hansen og Småøernes Færgeselskaber er bekymrede for, om ekstraomkostningerne i form af ekstra personale og højere brændstofforbrug i forbindelse med ekstra ture i tilstrækkelig grad bliver dækket af tilskuddet.

- Hvis de ikke får dækket den udgift gennem tilskudsordningen, så er det sidste gang, at vi deltager i julemandslegen. For det var ikke det, der var meningen, siger han og tilføjer:

- Det kan ikke være sådan, at hvis politikerne gerne vil have indført en ordning, at det så er private redere og kommunerne, der skal betale for folketingspolitikernes sommerpakker.

Sammenslutningen af danske småøer deler bekymringen.

- Det, vi havde ønsket var, at det først var i august og september, at man kørte den gratis periode. Det handler om, at den melding, som vi får fra vores øer, er, at der faktisk er booket rigtig godt op og at juli er tæt på at være godt fyldt op. Det vil sige, at det kan være svært for de små øer at kapacitetsudvidde. Der er en kapacitetsgrænse for, hvor meget vi på de små øer kan rumme i forhold til eksempelvis overnatningssteder, siger Dorthe Winther, formand for Sammenslutningen af Danske Småøer.

- Det, der er vigtigt for os nu, er at melde ud til folk og sige, at nu er det gratis at komme over til vores øer. I er hjerteligt velkomne. Hvis I har mulighed for det, så skub gerne jeres ferie til august- september eller kom igen der og oplev noget andet ø-liv, siger Dorthe Winther.

Det, der kan blive problemet, kan ifølge Lars Wolfgang Hansen eksemplificeres således: På Tunø er der en lille kro. Hvis der kommer 200 ekstra gæster, har kroejeren sikkert ikke plads til nye 200 gæster. Men hvis der eksempelvis kommer 20 ekstra gæster i august/september, har han plads og det giver økonomisk mening. Det samme gælder på Orø, Sejerø, Agersø og Omø.

Ordningen gælder alle færger - også blandt andet Bornholm, Anholt og Læsø.

- Jeg tror, at det bliver et problem på Anholt, fordi det tager tre timer derud, og så er der måske mange, der vil prøve at sejle derud, hvis det er gratis. Det er begrænset, hvor mange man må være om bord på den færge. Det, der kunne blive problemet, er øboerne, som måske skal til og fra fastlandet. Hvis der ikke er plads til dem - hvad så?, spørger Lars Wolfgang Hansen.

Ifølge Lars Wolfgang Hansen er det ærgerligt, at der har været så kort tid til at finde en løsning. Det er på onsdag (1. juli, red.), at sommerpakken træder i kraft. Under normale omstændigheder er organisationer som Småøernes Færgeselskaber inddraget i forhandlinger, og bliver ringet op af ministeriet/styrelsen og bliver hørt. Men det er ikke sket denne gang, siger Lars Wolfgang Hansen.

- Jeg læste det på Twitter tirsdag aften (23. juni 2020)  kl. 22.53, hvor jeg tænkte: "Åh, nej". Der var vi ikke informeret om noget. Vi vidste, at det lå i støbeskeen, men både os og øboerne (Sammenslutningen af Danske Småøer, red). havde skrevet både til erhvervsminister Simon Kollerup (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S), at vi syntes, det var en god idé, men at vi havde et kapacitetsproblem, siger han og tilføjer:

- Det, vi så har fået ud af det, er, at der kommer en ordning, som også vil give mulighed for at gøre billetterne billigere i august og september og hvor det bliver gratis at sejle med nogle færger, når man har et handicapparkeringskort til bilen. Det synes jeg er en rigtig god ordning.

Der er to ordninger. Den ene ordning er gratis færgefart for cyklister og gående i juli måned. Det er noget, som Transportministeriet står for. Den anden ordning er noget, som Indenrigsministeriet sørger for.

- Det skal nok gå. Vi ved ikke andet om den ordning endnu, lyder det fra Lars Wolfgang Hansen.

Oprindeligt var det ikke meningen, at der skulle komme nogle tilskudsordninger i august og september.

- Så på den måde synes vi, at vi har opnået noget, og at politikerne har lyttet til os. Det er vi glade for alt andet lige, siger Lars Wolfgang Hansen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078