Stenas skibsdesignere klar med ny produkttanker
Stena-gruppens in-house designere i Stena Teknik er klar med nyeste skud på stammen i rederigruppens såkaldte IMOIIIMAX-serie af produkt- og kemikalietankskibe. Denne gang med prototype-betegnelsen IMOFlexMAX.
Betegnelsen dækker over, som der antydes, en øget fleksibilitet i fremdriften med det klare mål at gøre fremtidens tonnage i Stenas tankrederi Stena Bulk mere grøn.
Den vil således have et 25 pct. mindre CO2-aftryk end dagens mest moderne skibe i segmentet, oplyser Stena Bulk i en pressemeddelelse.
Midlerne for at nå der hen til er ifølge selskabet anvendelse Flettner-rotorer, der er beklædt med solceller. Dermed kan de både høste energien fra vinden til direkte brug i fremdriften, samtidigt med, at solenergien på havet gennem dagtimerne høstes til elektricitetsproduktion ombord.
Nye brændstoffer
Hoved- og hjælpemaskineriet ombord vil være LNG-drevet. Men da LNG kun regnes som et transitionsbrændstof frem mod CO2-neutrale bunkertyper inden for den levetid, kommende IMOFlexMAX-tankskibe vi have, så bliver maskineriet også forberedt til nye typer af brændstoffer.
- Planen er, at IMOFlexMAX skal udbredes i Stena Bulk’s logistiksystem i det globale marked sammen med IMOIIIMAX. Den nye prototype vil udgøre en stor værdi for Stena Bulk. Men også for vores partnere, og i styrkelsen af vores position som en markedsledende, crosstrading specialist i MR-segmentet med den øgede effektivitet, samtidigt med reduktionen af drivhusgasser, udtaler Erik Hånell, CEO hos Stena Bulk, i meddelelsen.
Prototypens fleksibilitet er yderligere øget ved, at Flettner-rotorerne kan lægges ned, hvormed de ikke øger skibets vindmodstand, når de ikke skal anvendes.