23948sdkhjf

Succesfuld sejlads på biofuel hos Stena Bulk

10-dages produkttank-rejse på alternativt ikke-fossilt brændstof forløb problemfrit

Stena Bulk’s 49.646 t.dv. store tankskib ’Stena Immortal’ har været platform for en succesfuld test af biofuel-olie. Skibet bunkrede biofuel-olien i Rotterdam tilbage i april måned. Den nye grønne olietype, der blev lanceret af det hollandske olieselskab Good Fuels i 2018, udleder ifølge selskabet 83 pct. mindre CO2 ved forbrænding samtidigt med, at olien også medfører markant mindre svovludledning, når den forbrændes i f.eks. en skibsmotor.

Stena Bulk oplyser i en pressemeddelelse, at testen forløb under en almindelig 10 dage lang kommerciel rejse med ’Stena Immortal’, hvor der alene blev anvendt det nye grønne brændstof. Fokus undervejs var dels på oliens egenskaber i tankene og dels på selve forbrændingen i skibet totakts-hovedmaskine. Konklusionen var, at den nye biofuel-olie er kompatibel med konventionelle fossil-baserede bunkertyper til deepsea-tankskibe.

Ifølge Stena Bulk understreger ”real life” testresultatet fra ’Stena Immortal’, maritime biobrændstoffers position i de fremtidige miks af bunkertyper, der skal understøtte rederierne i deres compliance med nuværende og fremtidig emissionsregulering på bunkerområdet. Good Fuels er bl.a. compliant med IMO’s 2020 svovlgrænse på 0,5 pct. i skibes udstødsgas.

Forsat samarbejdet

– Vi vil gerne vise branchen, at vi starter med at reducere vores CO2-aftryk allerede nu, uden at vi går på kompromis med den høje tekniske og kommercielle standard i vores operation. ’Stena Immortal’ præsterede særdeles godt, mens den alene anvendte biofuel-olien, uden på noget tidspunkt at afvige fra de krav vi skulle opfylde for kunden, udtaler Erik Hånell, President og CEO i Stena Bulk.

Rederiet og olieselskabet fortsætter nu samarbejdet for at få endnu større erfaring omkring anvendelsen af biofuel-olien som et alternativ til konventionelle fossilt-baserede bunkertyper, oplyses det i pressemeddelelsen.

Good Fuels bioolie-produkt er produceret af affaldsprodukter fra skovbrugsindustrien og spildprodukter fra vegetabilsk olieproduktion, og er verificeret som bæredygtig af en uafhængig grøn NGO inden for transportsektoren. Både Norden og CMA CGM kører ligeledes forsøg med Good Fuels bioolie-produkt.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109