23948sdkhjf

Succesfuld sejlads på biofuel hos Stena Bulk

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

10-dages produkttank-rejse på alternativt ikke-fossilt brændstof forløb problemfrit

Stena Bulk’s 49.646 t.dv. store tankskib ’Stena Immortal’ har været platform for en succesfuld test af biofuel-olie. Skibet bunkrede biofuel-olien i Rotterdam tilbage i april måned. Den nye grønne olietype, der blev lanceret af det hollandske olieselskab Good Fuels i 2018, udleder ifølge selskabet 83 pct. mindre CO2 ved forbrænding samtidigt med, at olien også medfører markant mindre svovludledning, når den forbrændes i f.eks. en skibsmotor.

Stena Bulk oplyser i en pressemeddelelse, at testen forløb under en almindelig 10 dage lang kommerciel rejse med ’Stena Immortal’, hvor der alene blev anvendt det nye grønne brændstof. Fokus undervejs var dels på oliens egenskaber i tankene og dels på selve forbrændingen i skibet totakts-hovedmaskine. Konklusionen var, at den nye biofuel-olie er kompatibel med konventionelle fossil-baserede bunkertyper til deepsea-tankskibe.

Ifølge Stena Bulk understreger ”real life” testresultatet fra ’Stena Immortal’, maritime biobrændstoffers position i de fremtidige miks af bunkertyper, der skal understøtte rederierne i deres compliance med nuværende og fremtidig emissionsregulering på bunkerområdet. Good Fuels er bl.a. compliant med IMO’s 2020 svovlgrænse på 0,5 pct. i skibes udstødsgas.

Forsat samarbejdet

– Vi vil gerne vise branchen, at vi starter med at reducere vores CO2-aftryk allerede nu, uden at vi går på kompromis med den høje tekniske og kommercielle standard i vores operation. ’Stena Immortal’ præsterede særdeles godt, mens den alene anvendte biofuel-olien, uden på noget tidspunkt at afvige fra de krav vi skulle opfylde for kunden, udtaler Erik Hånell, President og CEO i Stena Bulk.

Rederiet og olieselskabet fortsætter nu samarbejdet for at få endnu større erfaring omkring anvendelsen af biofuel-olien som et alternativ til konventionelle fossilt-baserede bunkertyper, oplyses det i pressemeddelelsen.

Good Fuels bioolie-produkt er produceret af affaldsprodukter fra skovbrugsindustrien og spildprodukter fra vegetabilsk olieproduktion, og er verificeret som bæredygtig af en uafhængig grøn NGO inden for transportsektoren. Både Norden og CMA CGM kører ligeledes forsøg med Good Fuels bioolie-produkt.

Mere om: goodfuels | stena bulk
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Online Avis Arkiv
Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Står for logistikken bag vind-teknikernes sikkerhedsudstyr

Fra havnen i Esbjerg sikrer Helippe, at teknikere på havmøllerparker i hele Nordeuropa altid har optimal personligt sikkerhedsudrustning

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

CMP vil fyre 55 i København

Både havnearbejdere og funktionærer står for skud som følge af corona-krisen

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Mærsk, DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Store danske selskaber vil opføre en brintfabrik, der blandt andet kan levere brændstof til lastbiler og fly

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Udrejsende søfolk kan nu få corona-certifikat med på turen

40 containere røg overbord fra APL-skib

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Strandede fragtbreve forsinker containere

Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Plus

Havnedirektør efter investor-tilsagn: Det bliver større end alle andre steder

For Esbjerg Havn kommer en ny milliardaftale til at betyde nye faciliteter, der bliver større end alle andres

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Stadil-familie omstrukturerer shipping-forretning: Ny formand og flere konkurser

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Gode muligheder for opgradering af Revit-kompetencerne

Reparationer crew’et selv kan udføre - mere aktuelle end før

Konfiguration og dokumentation i 'skyen'

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

GRIMSHOLM klar til fangst igen

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Technoflex notstikker

ABB TechTalks: Fuel cells for ships – scaling up for wider c

Prysmian sætter nye bæredygtighedsmål til 2022

Rabat på kurser i AutoCAD og Revit

Helt rent uden kemi og støv

Charlotte Louise Gottlieb skifter til Leth Agencies

ABB TechTalks: Keep your vessels sailing with remote support

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

Send til en kollega

0.221