23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

















Terminal i Cuxhaven

















Egenudviklede løsninger

















Højt niveau

















FAKTA OM BLUE WATER:













Esbjerg Havn, Blue Water Shipping og de store vindmølleproducenter har dannet tæt parløb i de seneste årtier i opbygningen af Esbjerg som centralt udskibningssted for vindmøllekomponenter til Nordsøen. Og udviklingen fortsætter. Esbjerg-speditøren Blue Water Shipping har gennem årene patenteret adskillige unikke teknologier til håndtering af vindmøllekomponenter på havnen. Og der er flere på vej, forklarer Per Jensen, der er direktør for Blue Waters Port Service & Agency Division, som sandsynligvis er den afdeling i Danmark, som har forestået det største antal lastninger og losninger af vindmøllekomponenter. - Netop nu er vi i fuld gang med at udvikle det løfteudstyr, der skal kunne håndtere fremtidens vindmøllekomponenter, hvoraf de tungeste enheder sandsynligvis vil kunne veje op mod 1000 tons pr. enhed, forklarer Per Jensen til Søfart. Blue Water Shipping arbejder som leverandør af havneservice for de store vindmølleproducenter som Vestas og Siemens. Set i tilbageblik i Esbjerg har virksomheden, der blev grundlagt af Kurt Skov i 1972, håndteret mellem 85 og 90 pct. af samtlige de vindmøller, der er blevet håndteret på havnen. Herudover er Blue Water Shipping til stede med egen terminal i tyske Cuxhaven på 180.000 kvadratmeter for at kunne servicere bl.a. Siemens’ store nacellefabrik i byen. Herudover er virksomheden repræsenteret i andre danske havne som Aarhus samt på Lindø samt understøtter lokaliteter flere steder i verden, hvor der på et givent tidspunkt er projekter i gang. Per Jensen forklarer om virksomheden innovationsaktiviteter: - I mange år baserede vi os jo på eksisterende terminal-udstyr, som vi modificerede til de specielle opgaver med vindmøllekomponenter og i dag har dette udviklet sig til specialudstyr, f.eks. i form af konverterede reach stackere, der kan manøvrere rundt med 150 tons udstyr på krogen. Ifølge Per Jensen er Blue Water Shipping indehaver af flere patenter på egen-udviklede løsninger til løfteprocesser af vindmøllekomponenter. For ca. ti år siden introducerede vi vores første egen-udviklede løsning i form af nogle såkaldte vinge-vogne, der med inspiration fra den såkaldte sulky i hestesporten er efterspændt vores terminaltraktorer. Disse vogne er monteret med en særlig løfteklo, der griber fat i vingernes transportramme. I kombination med en tip-ende dolly kan vi flytte vingen uden yderligere løft. Det betyder, at i stedet for at løfte vingen op på lastbiler, så kan man løfte vindmøllevingen på samme måde, som man løfter en palle med en gaffeltruck. Hermed formåede vi at reducere omkostningsniveauet markant. Vi har også i samarbejde med NC Nielsen udviklet reach stackers til at kunne løfte tårnkomponenter, hvilket betød, at vi ikke længere skulle bruge deciderede kraner til denne opgave. Også dette var et klart spring fremad i effektivitet, forklarer Per Jensen. Han vurderer, at effektiviteten ved hjælp af virksomhedens egenudviklede løfteløsninger er blevet forbedret med op mod 70 pct. At være konkurrencedygtig handler jo om at være effektiv og være i stand til at foretage så mange og så effektive håndteringer som muligt. Derfor går vi højt op i konstant at aflæse behovet hos vores kunder for derigennem at kunne udvikle de løsninger, der passer bedst muligt. Netop nu arbejder Blue Water Shipping på et totalt transportkoncept for vindmøllekomponenter, der skal sikre, at virksomheden i fremtiden kan håndtere naceller med en ekstrem høj vægt. - Vi har en række løsninger undervejs, der skal kunne løfte rundt på fremtidens komponenter. Men jeg kan ikke fortælle mere om det, da vi ikke er helt færdige med udviklingsarbejdet. Det er nogle ideer, som er født inhouse i organisationen forklarer Per Jensen. Hvordan vurderer du markedsudviklingen lige nu? Oplever i faldende eller stigende aktivitet når det kommer til vindsektoren? - Wind udgør jo naturligvis en volatil pipeline alt efter, hvor produktionen foregår og hvor projekterne er placeret. Umiddelbart er vi fortsat fortrøstningsfulde omkring wind, både onshore og offshore. Aktivitetsniveauet kommer til at opleve et lille fald i 2020 sammenlignet med 2019, men det er stadigvæk på et relativt højt niveau. Når det gælder offshore wind, er der meget, der tyder på, at der er projekter, som har været udskudt, men som måske oplever fremdrift i denne tid. Har jeres arbejde været påvirket negativt af Covid-19 krisen? - Det kan jeg svare klart ’nej’ til. Vi har arbejdet på fuldt tryk, men efter en nøje defineret nødplan, som vi har arbejdet frem efter. Den seneste halvanden måned har vi ganske enkelt haft rasende travlt. Gennem hele påsken havde vi alle dage mere end 100 mand i gang, og der var dage, hvor vi arbejdede i døgndrøft med håndtering af vindmøllekomponenter. Dansk transport- og logistikvirksomhed, stiftet i Esbjerg, hvor koncernen fortsat har hovedkontor Stiftet i 1972 af Kurt Skov, som indtil 2017 var eneejer af virksomheden Firmaet skaber transport- og logistikløsninger inden flere forskellige forretningsområder som f.eks. general cargo (industrigods og forbrugsvarer), køle- og frysegods, vindmøllelogistik, krydstogtslogistik, havneaktiviteter samt olie, gas & industrielle projekter. Blue Water Shipping er i dag fondsejet, hvor Skov-familien sidder på formandsposten
BREAKING
{{ article.headline }}
0.111