23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dacomas svingkøl bestod jomfrusejlads

Et fartøj har sejlet med luftfyldt køl for første gang, der automatisk bremser krængning. Dacomas svingkøl fik sin ilddåb under et Tuco-fartøj i Faaborg Havn kun med sin opfinder ombord
















En stor oplevelse























Flere tests



























En luftfyldt køl, der modvirker krængning har haft sin jomfrusejlads under et syv meter langt skrog fra værftet Tuco. Svingkølen hedder Airkeel og er udviklet af danske Dacoma. Kølen består nederst af en hul, aflang beholder fyldt med luft og stikker halvanden meter under båden. Kølen kan automatisk svinge fra side til side. Kølens computer styrer bevægelserne og softwaren er også udviklet af Dacoma. Efter et år med funding, patentering, udvikling og laboratorietest skulle Dacomas svingkøl for første gang prøves af i dens blivende element ude på vandet. Det skete på havnen i Faaborg på Fyn. Dacoma fra Svendborg har indgået "et strategisk samarbejde" med værftet Tuco Marine Group i Faaborg om at teste svingkølen på hurtigtgående arbejdsfartøjer af ProZero-typen. “Det var stort, da jeg sejlede væk fra løftestropperne, men jeg var med det samme tryg ved bådens bevægelser, den sejlede helt forudsigeligt. Det eneste usædvanlige var, at båden ikke krængede, når jeg drejede og svingede rundt. Det kan netop indstilles via software, så det er mest stabilt og behageligt," siger Arnd Baurichter, som er opfinderen og stifteren af Dacoma, i en pressemeddelse. På værftet havde Tuco skåret hul i bunden og monteret svingkølen sammen med Dacoma. Den første sejlads foregik onsdag 29. april og omkring middagstid sted Arnd Baurichter ombord og startede påhængsmotoren. I løbet af de seneste uger er data, som en computer har opsamlet under sejladsen i havnen, blevet analyseret. Og resultaterne viser, at svingkølen "har reageret som planlagt". - Når jeg drejede 360 grader rundt, foregik det med et køludsving på blot fem grader for at hindre krængning, viser det sig, men det var med ganske lav hastighed, siger Arnd Baurichter i pressemeddelelsen. Men der er stadig meget, der skal testes - blandt andet vedr. strømforbrug og kursstabilitet for at finjustere systemet, viser analysen. - Vi har fra starten overdimensioneret batteribanken, men det skal vi optimere på, for strømforbrug og deraffølgende vægt er også vigtige parametre, når systemet skal kommercialiseres," siger Arnd Baurichter i meddelelsen. Nu og i den kommende tid står testskroget med svingkølen på værft. Næste søsætning sker inden for et par uger, og der skal kølen vise, hvordan den reagerer i bølger uden for havnen i farvandet syd for Fyn. Projektet sker hos Fyns Maritime Klynge og er støttet af Den Danske Maritime Fond og Innovationsfonden.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.127