23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sydkoreas kæmpeværfter køber gaspumper i Aalborg

2020 har været et historisk travlt år i Svanehøjs iøjnefaldende testtårn i Aalborg. Skibsfartens gradvise overgang til gas som drivmiddel skaber stigende efterspørgsel på de nordjyske pumpeløsninger
















Ekstreme forhold



















Tårn til test











Hvad historien bag testtårnet?







Største pumpe





























Fakta om Svanehøj





























2020 ender som det travleste år nogensinde for Svanehøjs iøjnefaldende testtårn i Svenstrup ved Aalborg. Det skyldes ikke mindst, at to af verdens største skibsværfter - Samsung Heavy Industries og Hyundai Heavy Industries - skal bruge Svanehøj-gaspumper til bygningen af seks nye gastankere; Såkaldte VLEC’s. Ordren drejer sig om i alt 84 deepwell-pumper, der samlet løber op i et stort, tocifret millionbeløb. Pumperne bliver her i 2020 testet i Svenstrup før afskibning til Sydkorea. Energisektorens - og ikke mindst skibsfartens - gradvise overgang til gasdrift giver medvind for den traditionsrige nordjyske pumpeproducent. I det knap 40 meter høje testtårn udføres fuldskalatest på de forskellige typer af gaspumper, hvorved kunden kan teste pumpens funktionaliteter i fuld drift. Senior project manager Lars Foged har været hos Svanehøj i mere end 30 år, og er nøglepersonen i planlægningen og gennemførelsen af de mange tests. Han har haft mere end almindeligt travlt her i 2020 på grund af den store ordre. Hvad kendetegner jeres pumpe-teknologi? - Pumperne skal i sagens natur kunne operere i flydende gas, hvilket vil sige, at de bliver udsat for ekstreme belastninger. Alle komponenter skal kunne fungere problemfrit i temperaturer ned til minus 165 grader. Der sker selvsagt nogle ting med materialerne, når de bliver udsat for disse forhold, hvilket typisk handler om, at komponenterne vil forsøge at trække sig sammen i så lave temperaturer. Derfor er det meget vigtigt, at materialerne er bearbejdet korrekt. Tolerancerne må ikke blive for snævre. Vores krav til materialer, lejer og bøsninger er meget strikse. Dybest set er det, vi leverer til skibsfarten, traditionelle cirkulationspumper, der bare skal kunne operere i et ekstremt fjendtligt miljø. I betragtning af, at skibet er fuld af højeksplosiv gas, så er det naturligvis helt afgørende, at pumperne kan holde tæt. Hvor er belastningen på komponenterne størst? - Hvis noget går galt, så er risikoen størst under nedkølingen af tanken, hvis denne har været ubrugt, og nu skal bruges til opbevaring af flydende gas på skibet. Under påfyldningen sker der en pludselig nedkøling af komponenterne, og det kan godt gå hen og blive giftigt. De høje sikkerhedskrav gør pumperne meget slidstærke. Nogle gange hører vi, at skibsrederne gerne vil have pumperne undersøgt, når skibet er i dok, fordi de forventer, at pumperne må være slidt i bund. Men her finder vi som regel ud af, at pumperne holder meget længere end forventet. Sliddele som tætninger og lejer skal naturligvis udskiftes, men ellers passer pumperne i det store og hele sig selv. På den måde kan de sagtens holde i mindst 25 år. Hvor mange producenter er aktive på dette marked for gaspumper på de største tankskibe? - Når det gælder markedet for gaspumper til skibsfarten, er Svanehøj den absolut største leverandør med pænt over halvdelen af markedet. Der er en enkelt producent i hhv. Japan og USA, der også leverer disse pumper, men det er så absolut os, der er mest kendt for blandt værfterne og gaskonsulenterne. Det er et marked præget af tætte relationer. - Historisk begyndte vi at opbygge tårnet tilbage i 00’erne, hvor offhsore-markedet boomede, og der skulle bygges en række meget store FPSO’ere. Her havde kunderne en række meget specifikke krav, som vi skulle kunne dokumentere via testforsøg. Sådan begyndte vi at opbygge testtårnet. Et testforløb indledes typisk allerede i forhandlingsfasen med en kunde, hvor han rejser nogle bekymringer i forhold til nogle teknikaliteter. Det kan være, at kunden er bekymret for, hvorvidt driften af pumpen vil medføre nogle uacceptable vibrationer i rørføringen på skibet. Denne bekymring vil vi så typisk imødekomme ved at tilbyde, at pumpen kan blive testet i vores tårn, så de selv kan måle, hvilke former for vibrationer, som pumpens drift afstedkommer. Hvordan foregår en typisk test og hvor længe varer den? - Fra vi starter pumpen op går der typisk fire timer før den har nået den normale driftstemperatur, hvor lejer og motorer har nået den tilstrækkelige temperatur. Herefter går i vi gang med at måle og teste f.eks. temperaturer og vibrationer i forhold til at en særlig standard, der fastsætter rammerne for, hvor store vibrationer, der må forekomme. Hvad er den størst pumpe, som I har haft i tårnet? - Den største pumpe har været 36 meter lang. Så det var en af de helt store. Hele formålet med vores testtårn er jo netop, at vi kan indsætte cirkulationspumpen i en tro kopi af det setup, som findes på en rigtig gastanker. Så når den største pumpe er 36 meter lang afspejler det jo gastankens størrelse på det tanksskib, som pumpen skal placeres på. Pumpens overbygning er synlig på dækket, og så rækker pumpen jo ellers i sagens natur hele vejen ned på bunden af tanken. Pumpens opgave er jo at sikre, at flydende gas kan pumpes ud af skibets tanksystemer. Hvilke problemer kan man være heldig med at ’fange’ under testen? - Vi er altid meget opmærksomme på vibrationsniveauet. Vi kan opdage, om der findes udvalgte frekvenser, hvor der kan være risiko for, hvorvidt vibrationsniveauet kan blive for højt ved egen-svingninger. Her kan man være heldig at fange nogle uhensigtsmæssigheder, som man så kan eliminere ved at ændre på pumpens driftsindstillinger. På den måde spiller test-forløbene så afgjort en vigtig rolle. Blev etableret i 1928 i Aalborg af maskinmester F. Dam Lige fra begyndelsen var pumper til skibe virksomhedens kerneprodukt I 1960’erne begyndte virksomheden at koncentrere kræfterne om de såkaldte deepwell pumps og flyttede samtidig til de nuværende lokaliteter i Svenstrup ved Aalborg I 1985 besluttede Ove Dam - søn af virksomhedens grundlægger - at sælge virksomheden, hvormed tiden som familieejet virksomhed sluttede. Blev i 1993 købt af britiske Hamworthy Pumps I 2012 blev Svanehøj købt af finske Wärtsila Virksomheden blev i 2018 købt af kapitalfonden Solix og blev samtidig påny re-brandet som et selvstændigt varemærke
BREAKING
{{ article.headline }}
0.111