Dagene bliver længere, temperaturen er snart tocifret, og højsæsonen nærmer sig. Færger, campingpladser, forlystelsesparker og mange andre erhverv, der lever af turister, plejer netop nu at være i gang med de sidste forberedelser, inden udenlandske turister indtager sommerlandet.
Konsekvenser i fremtiden
Men ’plejer’ er død. I hvert fald i år og måske også et par år frem i tiden. Det har coronavirussen sørget for, og det er gået hårdt ud over brancher, som beskæftiger sig med turisme.
Rutiner og planlægning op mod højsæsonen er blevet til uvished om, hvornår grænserne åbner, og om de overhovedet åbner, inden de lyse nætter er forbi for i år.
Scandlines’ adm. direktør, Søren Poulsgaard Jensen udtalte 28. april til Børsen: “Jeg tror, vi i de seneste uger har lavet 25 scenarier, som vi så hele tiden må lave om, fordi betingelserne for vores arbejde konstant ændrer sig”. Det er selvsagt frustrerende at blive ved at forsøge at gøre rederiet klar til en genåbning, når man ikke ved, hvordan udsigterne er.
41 pct. af passagertallet på udenrigsruterne bliver hentet i juni, juli og august, mens indenrigsruterne har 38 pct. af deres passagerer i sommermånederne. Det er derfor på alle måder en afgørende tid, vi går i møde.
Luk de blå grænser op
Der er rift om politikernes opmærksomhed i denne tid.
Vi og andre interesseorganisationer ønsker hver især, at netop vores branche prioriteres i genåbningen af Danmark.
Vores ønske er enkelt – luk de blå grænser op, så snart det er muligt og sundhedsmæssigt forsvarligt. Vi har forståelse for, at det er svært at sige præcis, hvornår det sker. Grænseåbningen skal hvis den skal have effekt, koordineres med andre lande. Derfor har vi et andet, men lige så klart ønske: Fortæl os, hvad udsigterne er for grænseåbningen, og hvad der skal til, for at de åbner.
Venter vi eksempelvis på et bestemt smittetryk herhjemme eller i vores nabolande? Vi ved det ikke, og lige nu navigerer færgerederierne i blinde, når de skal planlægge.
Vores tredje ønske er, at vi først og fremmest prioriterer at åbne op for nabolandene.
Danmark deltager lige nu i diskussionen med en række andre europæiske lande om, om man kan lave ’rejsekorridorer’ mellem udvalgte lande.
Her mener vi i Danske Rederier, at fokus bør være på at få åbnet grænserne til Tyskland, Sverige og Norge.
Rederierne har taget deres forholdsregler. De har indrettet færgerne, så der er ekstra afstand mellem siddepladser, markeringer på gulve og ofte mulighed for at blive i bilen under overfarten. Man kan derfor trygt tage færgen både til Danmark og rundt i Danmark.
Yderområder venter på turister
I en undersøgelse af kyst- og naturturisterne i Danmark af VisitDenmark fra 2018 svarer 15 pct. af tyskerne, 46 pct. af svenskerne og 89 pct. af nordmændene, at de har benyttet færgen i forbindelse med deres ferie i Danmark.
Men turister fra Tyskland, Sverige og Norge har ikke blot indflydelse på færgernes økonomi. De rejser videre gennem det danske sommerland til øerne, Vestkysten eller en tredje destination. De bruger penge på campingpladser, lokale restauranter og forlystelsesparker og er dermed afgørende for at sparke økonomien i gang igen i land- og yderområder.
Vi har brug for en tidsplan åbning af grænserne. Giv færgerederier og alle dem, som lever af turister fra nabolandene, en melding, inden sommeren sætter ind.
DEBAT: Åbning af blå grænser vil sætte skub i økonomien
MARITIMT SYNSPUNKT: En åbning af grænserne vil ikke blot være godt for færger og passagerskibe, men i høj grad også for økonomien i land- og yderkommuner