23948sdkhjf

Analytikere: Mærsk overrasker positivt og kan komme hæderligt ud af 2020

Danmarks største rederi ser ind i et par blodrøde måneder. Andet kvartal er allerede tabt, men hvis coronakrisen ebber ud i løbet af sommeren er det ikke helt urealistisk, at Mærsk kommer ud af 2020 med skindet på næsen

Topchef for Danmarks største rederi, A. P. Møller-Mærsk, Søren Skou, glæder sig over, at næsten alle nøgletal udviklede sig i den rigtige retning i årets første kvartal. Både når det gælder omsætning, driftsindtjening og finansielt afkast af den investerede kapital slog Mærsk prognoserne.

Forude venter nu et forfærdeligt kvartal, hvor antallet af transporterede containere forventes at falde med mellem 20 og 25 pct.

”Vi bliver hjulpet af faldende priser på brændstof og det faktum, at de store containeralliancer nu beviser deres værd derved, at de er handlekraftige og har formået at indskrænke kapaciteten i takt med udviklingen,” forklarede adm. direktør, Søren Skou, under et møde med aktieanalytikere umiddelbart efter regnskabsfremlæggelsen.

Han fortsatte:

”Vi forventer et stort fald i efterspørgslen i andet kvartal. Men vi har en klar plan for at håndtere denne nedgang ved hjælp af indskrænkning af kapacitet og iværksættelse af omkostningsreduktioner. Den globale nedgang i efterspørgslen på containertransport lå på ca. 5 pct. i årets første kvartal.   

Gode nyheder

For Mærsk-topchefen er den gode nyhed, at raterne har holdt sig på et – for mange – overraskende højt niveau under Covid-19-krisen. Spørgsmålet er naturligvis, hvorvidt dette niveau kan holde sig.

”Dynamikkerne i forhold til raterne er meget anderledes, hvis man sammenligner med finanskrisen i slutningen af 00’erne. De tre store alliancer i containerindustrien gør det langt mere effektivt at indskrænke kapaciteten i større målestok. Det er meget lettere af aflyse udvalgte sejladser i en alliance end hvis rederierne stod alene. Det er langt lettere at aflyse en sejlads. Inden for alliancen arbejder vi sammen med MSC om at bruge det mest effektive skib på en given rute. Det er meget effektivt, sagde Søren Skou.  

God begyndelse

Hos Alm. Brand vurderer aktieanalytiker Michael Friis Jørgensen, at Mærsk er kommet godt igennem første del af krisen.

"Mærsk har været god til at styre sine omkostninger. Man har valgt at tage skibe ud af drift, og det samme har mange konkurrenter, hvilket har forhindret en priskrig og i stedet holdt priserne oppe," siger Michael Friis Jørgensen.

Han understreger, at den reelle styrkeprøve for Mærsk kommer i andet kvartal.

”Det er nu, det begynder at blive svært. Vi ved allerede, at andet kvartal nærmest er tabt, men det store spørgsmål er den anden halvdel af 2020. Der er stor usikkerhed om, hvornår verdenshandlen kommer i gang, siger Michael Friis Jørgensen.

For hele 2020 forventer Mærsk, at der vil være mindre efterspørgsel efter fragt på verdensplan på grund af coronavirus.

Men udsigterne er for slørede til, at den danske koncern vil komme et bud på, hvordan resultatet for 2020 vil lande. Mærsk valgte allerede i marts at sløjfe sine forventninger.

Håb for hele året

Men hos aktieanalytiker hos Nordnet, Per Hansen, lyder vurderingen, at 2020 endnu kan nå at ende som et hæderligt år for Mærsk – også selv om Mærsk forventer en nedgang i antallet af transporterede containere på mellem 20 og 25 pct. i det kommende kvartal. 

”Maersks indtjeningsforventninger - før forventningerne blev suspenderede - var på 5,5 mia. dollars i EBITDA. Det er ikke urealistisk, at de kan nå i det mindste i nærheden af dette resultat, selv om Q2 bliver præget af høj søgang og stor usikkerhed,” forklarer Per Hansen. Han peger dog på, at det bratte fald for Mærsk-aktien i løbet af onsdag formiddag er et udtryk for, at aktionærerne ser ind i en fremtid for Mærsk, som er præget af ekstrem usikkerhed.

 ”Mærsk har aflagt et kvartalsregnskab, som er noget bedre end forventningerne. Den reelle styrkeprøve kommer i det indeværende kvartal, hvor global nedlukning for alvor vil trække økonomiske tænder ud af maskinrummet,” lyder analysen fra Per Hansen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093