23948sdkhjf

Analytikere: Mærsk overrasker positivt og kan komme hæderligt ud af 2020

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Danmarks største rederi ser ind i et par blodrøde måneder. Andet kvartal er allerede tabt, men hvis coronakrisen ebber ud i løbet af sommeren er det ikke helt urealistisk, at Mærsk kommer ud af 2020 med skindet på næsen

Topchef for Danmarks største rederi, A. P. Møller-Mærsk, Søren Skou, glæder sig over, at næsten alle nøgletal udviklede sig i den rigtige retning i årets første kvartal. Både når det gælder omsætning, driftsindtjening og finansielt afkast af den investerede kapital slog Mærsk prognoserne.

Forude venter nu et forfærdeligt kvartal, hvor antallet af transporterede containere forventes at falde med mellem 20 og 25 pct.

”Vi bliver hjulpet af faldende priser på brændstof og det faktum, at de store containeralliancer nu beviser deres værd derved, at de er handlekraftige og har formået at indskrænke kapaciteten i takt med udviklingen,” forklarede adm. direktør, Søren Skou, under et møde med aktieanalytikere umiddelbart efter regnskabsfremlæggelsen.

Han fortsatte:

”Vi forventer et stort fald i efterspørgslen i andet kvartal. Men vi har en klar plan for at håndtere denne nedgang ved hjælp af indskrænkning af kapacitet og iværksættelse af omkostningsreduktioner. Den globale nedgang i efterspørgslen på containertransport lå på ca. 5 pct. i årets første kvartal.   

Gode nyheder

For Mærsk-topchefen er den gode nyhed, at raterne har holdt sig på et – for mange – overraskende højt niveau under Covid-19-krisen. Spørgsmålet er naturligvis, hvorvidt dette niveau kan holde sig.

”Dynamikkerne i forhold til raterne er meget anderledes, hvis man sammenligner med finanskrisen i slutningen af 00’erne. De tre store alliancer i containerindustrien gør det langt mere effektivt at indskrænke kapaciteten i større målestok. Det er meget lettere af aflyse udvalgte sejladser i en alliance end hvis rederierne stod alene. Det er langt lettere at aflyse en sejlads. Inden for alliancen arbejder vi sammen med MSC om at bruge det mest effektive skib på en given rute. Det er meget effektivt, sagde Søren Skou.  

God begyndelse

Hos Alm. Brand vurderer aktieanalytiker Michael Friis Jørgensen, at Mærsk er kommet godt igennem første del af krisen.

"Mærsk har været god til at styre sine omkostninger. Man har valgt at tage skibe ud af drift, og det samme har mange konkurrenter, hvilket har forhindret en priskrig og i stedet holdt priserne oppe," siger Michael Friis Jørgensen.

Han understreger, at den reelle styrkeprøve for Mærsk kommer i andet kvartal.

”Det er nu, det begynder at blive svært. Vi ved allerede, at andet kvartal nærmest er tabt, men det store spørgsmål er den anden halvdel af 2020. Der er stor usikkerhed om, hvornår verdenshandlen kommer i gang, siger Michael Friis Jørgensen.

For hele 2020 forventer Mærsk, at der vil være mindre efterspørgsel efter fragt på verdensplan på grund af coronavirus.

Men udsigterne er for slørede til, at den danske koncern vil komme et bud på, hvordan resultatet for 2020 vil lande. Mærsk valgte allerede i marts at sløjfe sine forventninger.

Håb for hele året

Men hos aktieanalytiker hos Nordnet, Per Hansen, lyder vurderingen, at 2020 endnu kan nå at ende som et hæderligt år for Mærsk – også selv om Mærsk forventer en nedgang i antallet af transporterede containere på mellem 20 og 25 pct. i det kommende kvartal. 

”Maersks indtjeningsforventninger - før forventningerne blev suspenderede - var på 5,5 mia. dollars i EBITDA. Det er ikke urealistisk, at de kan nå i det mindste i nærheden af dette resultat, selv om Q2 bliver præget af høj søgang og stor usikkerhed,” forklarer Per Hansen. Han peger dog på, at det bratte fald for Mærsk-aktien i løbet af onsdag formiddag er et udtryk for, at aktionærerne ser ind i en fremtid for Mærsk, som er præget af ekstrem usikkerhed.

 ”Mærsk har aflagt et kvartalsregnskab, som er noget bedre end forventningerne. Den reelle styrkeprøve kommer i det indeværende kvartal, hvor global nedlukning for alvor vil trække økonomiske tænder ud af maskinrummet,” lyder analysen fra Per Hansen.

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Skoleskibet 'Danmark' vil afsted igen til juni

Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Marstal lancerer ny uddannelse som færgenavigatør

Plus

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Ny bestyrelse på plads i Danske Rederier

Henriette H. Thygesen valgt som ny næstformand efter generalforsamling afholdt online

Online Avis Arkiv

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Plus

Wavefoil-finner sparer olie på færøsk færge

Finnestabilisatorers reducering af vertikale bevægelser i modgående sø har vist sit værd på vejrudsat færgerute på Færøerne

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Plus

Står for logistikken bag vind-teknikernes sikkerhedsudstyr

Fra havnen i Esbjerg sikrer Helippe, at teknikere på havmøllerparker i hele Nordeuropa altid har optimal personligt sikkerhedsudrustning

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Send til en kollega

0.172