23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DEBAT: At rejse er at overleve

SYNSPUNKT: De utroligt mange rejserestriktioner udgør en kæmpe udfordring for den maritime industri. Genåbningen af Danmark er af afgørende betydning. Men det er genåbningen af resten af verden i dén grad også, lyder det fra Danske Martime
Ugens maritime synspunkt er forfattet af Jenny N. Braat, adm. direktør, brancheorganisationen Danske Maritime















Stor forvirring

















Test de ansatte









Uden udenlandske specialister









Nybygninger af skibe















Da grænsebommene røg ned, fik alle de danske virksomheder, der handler med resten af verden, dybe panderynker. Nu kæmper de desværre fortsat med de samme problemer som i starten af coronakrisen. Derfor er det uhyre vigtigt, at politikerne forstår, hvor svært det ser ud for eksportindustrien, og at genåbning også skal ses i et globalt perspektiv. Stort set hver dag taler vi med medlemsvirksomheder, som i det ene eller det andet land kæmper for at få lov til at udføre deres arbejde. Der er massive problemer, og det medfører kæmpe tab. Vi frygter for lukninger i industrien. Skal det afværges, er der brug for handlekraftige politikere, som kan se det store perspektiv. Vi redder ikke dansk økonomi ved at afspærre Islands Brygge. Både i Europa - med Sverige som den bemærkelsesværdige undtagelse - og i resten af verden, er et hav af nye rejserestriktioner dukket op. Derfor har telefonerne nu i to måneder glødet hos de af vores medarbejdere, som arbejder med internationale forhold, og som har hjulpet med at afklare, hvordan de mange nye restriktioner skal fortolkes. Der har i Danmark hersket stor forvirring om mange forskellige detaljer i løbet af coronakrisen, og det samme gør sig gældende i mange andre lande, hvor hverken myndigheder eller virksomheder har vidst, hvordan de skulle agere. Der må og skal et større fokus på de fuldstændigt håbløse rejsebetingelser, som stadig hersker rundt i verden. Det er en udfordring overhovedet at komme af sted. Lykkes det at komme af sted, risikerer man at havne i flere ugers karantæne på et hotel. Lykkes det at komme om bord på et skib og udføre sit arbejde, risikerer man ikke at kunne komme fra borde igen. Og lykkes det at komme fra borde, er det et problem at komme hjem igen, hvor man også risikerer karantæne, hvis det lykkes. Af samme årsag sidder et stort antal medarbejdere, som normalt leverer tekniske løsninger og services til skibe i hele verden, nu hjemme i sofaen. En situation, der er uholdbar, dyr og frustrerende. Den danske maritime industri eksporterer både teknik og “know how", men det er svært at få lov til at gøre det, vi er bedst til: At sende danske produkter af høj kvalitet ud på verdensmarkedet i selskab med højt specialiserede medarbejdere. Der er brug for et vedholdende pres i internationale sammenhænge for, at det bliver muligt at rejse, når man kan bevise, at man ikke har corona. Vores industri skal kunne teste de ansatte, og både Danmark og andre lande skal vise tillid til, at vi passer på hinanden på tværs af landegrænser. Mens vi venter, er vigtige markeder som Kina, Sydkorea og Japan stort set lukket land, og man kan kun håbe på, at de hårdt tilkæmpede markedsandele ikke er smuldret, når grænserne åbnes igen. En række lande tester langt mere systematisk end Danmark. Vi efterlyser samme muligheder, så medarbejdere kan få lov til at udføre deres arbejde. Herhjemme er situationen desværre heller ikke nævneværdigt forbedret. Nogle virksomheder mangler udenlandske specialister, som ikke kan få lov til at komme til Danmark. Andre virksomheder har hjemsendt et stort antal medarbejdere, og er ikke i stand til at give et svar på, om og hvornår de kan komme tilbage. Og andre virksomheder har allerede nu så sorte skyer hængende over hovedet, at det er svært at se en ende på krisen - eksempelvis nogle af branchens dygtige iværksættere. Heldigvis er der også en del, som formår at klare sig nogenlunde helskindet igennem situationen, men jeg frygter, at vi kun har set toppen af isbjerget. Vi står i en krise, som ifølge en topøkonom kan ende som dobbelt så slem som finanskrisen. Det har så vidtrækkende konsekvenser, at også de virksomheder, der lige nu har opgaver i ordrebogen, kan ende med at stå i samme problematiske situation som andre af deres kollegaer i branchen. Derfor er det af afgørende betydning, at offentlige myndigheder bringer nybygninger af skibe samt opgaver på deres over 150 fartøjer i spil for at understøtte den danske maritime industris mulighed for at overleve coronakrisen. Meget lidt af denne krise ligger reelt set i virksomhedernes hænder. Derfor bliver der brug for den politiske opbakning også på længere sigt.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.109