23948sdkhjf

P&O Ferries fyrer 1100 under stor kritik

Trods ansøgning om hjælpepakker og udbetaling af udbytte fyrer DFDS' konkurrent på kanalen nu 1100 medarbejdere

DFDS-konkurrenten P&O Ferries, der sejler mellem England og kontinentet, tager nu konsekvensen af den store nedgang i aktiviteten og fyrer 1100 medarbejdere. 

Ifølge BBC er der tale om 614 medarbejdere på Dover-Calais samt 122 medarbejdere på ruterne fra Hull til Zeebrugge og Amsterdam. Resten er officerer og landbaserede medarbejdere. 

P&O Ferries, der er ejet af DP World, begrunder de mange afskedigelser med, at det er nødvendigt at tilpasse organsationen.

- Det står nu klart, at det er nødvendigt at tilpasse størrelsen af forretningen for at skabe et ansvarligt og bæredygtigt P&O Ferries, der kan komme igennem covid-19, udtaler rederiet ifølge The Guardian og begrunder afskedigelserne med det reducerede antal fartøjer i drift og den vedvarende nedgang i forretningen.

Beslutningen vækker harme i England. Det skyldes ikke mindst, at DP World, der i sidste ende er ejet af Dubai, så sent som i april ansøgte den britiske regering om 150 mio. pund (1,3 mia. kroner) i støtte. Og at DP World for to måneder siden bebudede, at det vil uddele 270 mio. pund (2,3 mia. kroner) i dividende til sine investorer.  

- Lad os huske på, at P&O, som er ejet af staten i Dubai, har modtaget millioner af pund i finansiel støtte fra vores regering i de seneste uger. Der kan ikke være tvivl om, at Dubai har mere end rigeligt med penge til at holde P&O i fuld drift, siger det britiske parlamentsmedlem Natalie Elphicke, der er valgt i Dover, til BBC.

I fagforeningen RMT er der nu frygt for, at de 1100 job ikke bliver tilbudt britiske medarbejdere på den anden side af corona-krisen. 

- Det her er et angreb på britiske søfarende og besætninger, og den største frygt er, at disse job aldrig vender tilbage til Dover eller Hull. Men du kan være sikker på, at P&O Ferries stadig vil drive passagerfærger fra de havne for sikre profit til deres ejere på landets bekostning, siger RMT's generalsekretær Mick Cash til BBC.

En talsmand fra DP World siger til The Guardian, at udbetalingen af udbytte hænger sammen med en afnoteringsprocess, som blev annonceret før corona-krisen, og som selskabet derfor er juridisk forpligtet til at opretholde.

Læs også: DFDS rundbarberer forventninger til 2020

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111