23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Priskrig på olie gavner rederierne

Den igangværende oliepriskrig sænker rederiernes omkostninger, vurderer shippingekspert og -analytiker
































Heldig containerindustri
















Ifølge Lars Jensen har rederierne en fordel af den verserende oliepriskrig. - Rederierne er så heldige, at de får en fordel af den oliepriskrig, der er i gang. Fordi det tydeligvis er med til at sænke deres omkostninger, siger Lars Jensen. Han siger, at i starten af 2020, inden coronaviruspandemien for alvor var opstået, var der et andet problem. - I starten af 2020 var alle sådan set enige om, at der var et overordnet problem med 2020. Det var prisen på brændstof. For 1. januar kom der som bekendt nye, globale brændstofregler Problemet med det er, at lavsvovlsbrændstof er meget dyrere, siger Lars Jensen. Ifølge ham kostede heavy fuel oil sidste år omkring 400 dollar per ton. - Forventningen var så, at når vi kom ind i 2020, at det nye brændstof ville være ca. 200 dollar dyrere per ton. Regnede man det ud, stod rederierne over for en ekstra regning i 2020 på noget, der ligner 10-15 mia. dollar. Da vi startede i år, var det altoverskyggende problem for 2020, hvordan rederierne ville få overbevist kunderne om, at de skal betale den ekstra regning. Det har forvandlet sig til at være det største problem til at være et ikke-problem, siger Lars Jensen. Ved årets start blev det værre, end man troede, og brændstoffet var dyrere, end man forventede, og var oppe på 700 dollar per ton i januar 2020, siger Lars Jensen. Og så kom pandemien og derefter oliepriskrigen. Det nye brændstof er nede på 250 dollar per ton, hvilket er til fordel for rederierne, påpeger Lars Jensen. - Så problemet med, hvordan rederiene skulle finde penge til at betale for det ekstra dyre brændstof, er blevet til et ikke-problem, så længe der er den oliepriskrig, som vi ser nu, siger Lars Jensen og tilføjer: - Containerindustrien har været heldige i forhold til udviklingen med olieprisen. Det hjælper dem i den situation, vi er i nu.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.093