23948sdkhjf

Femern åbner for nye VTS-jobs

Søværnet skal guide skibe gennem Femern Bælt, mens byggeriet af verdens længste sænketunnel står på. Forsvaret skal levere medarbejderne til det døgnbemandede VTS-center i Travemünde.

De danske og tyske søfartsmyndigheder er i fuld gang med at etablere det fælles VTS-center i Travemünde. Centeret, der ved brug af radar og computersystemer, skal døgnet rundt guide skibstrafikken sikkert gennem bæltet, beskytte byggefartøjer og flydende tunnelelementer under byggeriet af Femern Bælt tunnelen.
Centeret skal være operativt i løbet af efteråret 2021, men allerede i starten af april bliver de 28 nye jobs slået op.

Et hav af varierede opgaver venter
På det tæt befærdede farvand sejler op mod 50.000 skibe om året. Derudover er der omkring 40.000 færgeafgange mellem Puttgarden og Rødbyhavn. Så medarbejderne på VTS-centret får varierede og travle arbejdsdage. Claus Iversen, der er Construction Manager, D&R and Marine Works hos Femern A/S, ser frem mod de mange spændende opgaver, der venter de maritime eksperter: ”Verdens største gravemaskiner skal hjælpe med arbejdet, hvor vi skal grave 15-16 meter dyb rende på havbunden for at forberede fundamentet til tunnelen. Derudover kommer der en stribe specialfartøjer i arbejdet med at nedsænke tunnelen, som vagtbådene skal være med til at passe på.” Claus Iversen deltog blandt andet i arbejdet med at bygge verdens dybeste sænketunnel i Bosporusstrædet.

VTS-centeret er klar til brug
Femern Bælt VTS-center står allerede klart og fuldt udstyret til at tage imod de nye medarbejdere, som skal ansættes i løbet sommeren 2020. ”Femern Bælt VTS-center, der er placeret hos VTS Travemünde, skal fungere på samme måde, som centrene gjorde under byggeriet af de faste forbindelser over Storebælt og Øresund. VTS-centeret skal være med til at opretholde en høj sejladssikkerhed under hele byggeriet,” fortæller Aksel Lyngbo Møller, der er dansk chef for Femern Bælt VTS, og han uddyber:
”Vi ved fra tidligere erfaringer, at det er vigtigt at variere opgaverne. Så på Femern Bælt VTS får de nyansatte ikke blot mulighed for at forme en helt ny arbejdsplads, men der vil blive stor variation i opgaverne, der både foregår på bølgerne i afviserfartøjer og som operatør inde i centret.”

OM FEMERN BÆLT VTS:
VTS, der står for Vessel Traffic Service, er et radarbaseret og døgnbemandet overvågningssystem, der ved løbende radiokontakt kan vejlede skibene sikkert gennem et farvandsafsnit. Søværnskommandoen er udpeget som dansk Vessel Traffic Service-myndighed, og VTS’erne er strukturelt underlagt Søværnets Overvågningsenhed, der tilser den daglige drift.

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109