23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ugens leder: Forfærdelig tid for danske søfartsbyer













Det er en sandhed, som vi flere gange har dokumenteret her i nærværende brancheavis: Det Blå Danmark er en helt vital branche i de dele af Danmark, som nogen kalder ’Udkantsdanmark’ og andre, lidt venligere, kalder ’Vandkantsdanmark’. Om det så er Lolland-Falster, Frederikshavn eller Sydfyn, så er den langvarige coronakrise mere og mere ødelæggende for et skrøbeligt økonomisk biosystem i provinsen. På Lolland-Falster er et større antal medarbejdere på Scandlines-færgerne til Tyskland sendt hjem og frygter naturligvis for fremtiden. I Frederikshavn er værftsarbejdere sendt hjem og den permanente nedlukning af færgeruten til Oslo gør ondt langt ind i selvbevidstheden, som man kan læse på side 10-11 i denne uges avis. På Sydfyn har offentlige myndigheder og lokale virksomheder i årevis gjort et stor indsats for at skabe et maritimt iværksættermiljø, der skal skabe grund for fremtidig vækst og fremtidige arbejdspladser i den maritime branche. Spørgsmålet er, hvor stor skade dette spirende miljø vil lide, hvis den nuværende stilstand i branchen fortsætter. På Ærø er det ca. 14 pct. af den samlede arbejdsstyrke, der arbejder i søfarten. På Bornholm, på Lolland, i Svendborg og på Fanø ligger andelen alle steder lige omkring 10 pct. Det er med andre ord helt afgørende, at disse samfund får udarbejdet en strategi for, hvordan offentlige instanser kan holden hånden under den maritime branche. Alle statslige aktører med en maritim kant må nu kigge sig selv i spejlet og spørge, hvad de kan gøre for at dirigere opgaver ud til disse samfund. For de maritime virksomheder lider.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141