Benny Engelbrecht: EU ønsker monopolbrud på Rødby-Puttgarden
Margrethe Vestager har leveret en afgørelse, som både minister og færgedirektør kan bruge
Tunnel skaber reel konkurrence
Europæisk projekt
Infrastruktur som kommerciel aktivitet
EU-kommissionen slår fast, at en fast forbindelse over Femern Bælt vil betyde, at der opstår en reel konkurrence mellem den eksisterende færgeforbindelse og det kommende alternativ - den fast forbindelse, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) til Søfart. Først glædede færgedirektøren sig over, at EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, begrænser den danske statsstøtte til tunnelprojektet i en ny, 84 sider lang afgørelse den 20. marts, som var affødt af en kendelse ved EU-domstolen. Adm. dir. Søren Poulsgaard Jensen, Scandlines, erklærede straks, at rederiselskabet havde fået medhold på de væsentligste klagepunkter. - Europa-Kommissionen slår i sin godkendelse fast, at brugen af statsgarantier og statslån begrænses, så de højst dækker 9,3 mia. euro (69,3 mia. kr. ) af gælden og højst i de første 16 år af driften. Det giver os et helt andet grundlag at operere og konkurrere på, hvilket vi selvsagt er tilfredse med, pointerede Søren Poulsgaard Jensen i en pressemeddelelse. Nu svarer Benny Engelbrecht igen: EU-kommissionen ønsker Femerntunnelen for at bryde færgeselskabets monopol på Rødby-Puttgarden. - Dvs. man anerkender, at det (tunnelen) ikke nødvendigvis er til ugunst for konkurrencen. Det er en interessant detalje, siger transportministeren. - I tilfælde af, at Scandlines’ færgedrift vil fortsætte efter åbning af forbindelsen, som Scandlines påstår, så vil den faste forbindelse over Femern Bælt medvirke til at bryde Scandlines’ monopol og dermed skabe et mere konkurrencedygtigt marked. Benny Engelbrecht har også en korrektion af en påstand fra Scandlines. - I modsætning til, hvad Scandlines har gjort gældende, konkluderer EU-kommissionen om støtteforanstaltningerne, at de udgør det rette politiske instrument til at tjene formålet med projektet, understreger han. - De negative konsekvenser af støtteforanstaltningen i form af fordrejning af konkurrencen og påvirkning af samhandelen mellem medlemsstaterne er begrænsede. De opvejes af støttens positive virkninger i kraft af bidraget til målet af fælleseuropæisk interesse, vurderer ministeren. Statsstøtten til Femern A/S er forenelig med det indre marked, idet projektet er et vigtigt projekt af fælleseuropæisk interesse (IPCEI), der er omfattet af traktaten, og støtten til Femern A/S skal karakteriseres som investeringsstøtte, fremgår det af afgørelsen fra ledende næstformand med ansvar for konkurrence, Margrethe Vestager, den 20. marts. Projektets positive virkninger opvejer klart opvejer potentielle konkurrencefordrejninger, fastslår hun Hvorfor sættes der mere snævre grænser for statsstøtte til infrastrukturprojekter end tidligere? Nøgleordet er markedsgørelsen af infrastruktur - altså brugerbetaling. "Offentlig støtte til anlæg og drift af infrastrukturprojekter blev oprindeligt ikke anset for at udgøre statsstøtte. Der er dog sket en vigtig markedsudvikling, som har medført en stigende kommerciel anvendelse af sådanne infrastrukturer. EU-domstolen har bekræftet, at offentlig finansiering af infrastrukturinvesteringsprojekter er underlagt EU’s statsstøtteregler, hvis infrastrukturen er tiltænkt kommerciel udnyttelse," forklarer Margrethe Vestager.