Femern: Miljøretssag i oktober
Afgørelse ventes omkring nytår. Desuagtet går anlægsarbejdet i gang på den danske side den 1. januar
Scandlines får fred
I Tyskland medio 2022
Tunnelpartier har travlt
Tysk lovforslag om færre klageveje
Tunnelelementerne kan først sænkes på havbunden, når forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig har afgjort sagen, som Scandlines anlagde den 8. maj 2019 vedrørende den tyske myndighedsgodkendelse. Forbundsforvaltningsdomstolen har afsat 1. og 6.-8. oktober til retsmøder af to sammenlagte sager med i alt otte sagsøgerne, bl.a. Aktionsbündnis gegen eine feste Fehmarnbeltquerung, Naturschutzbund Deutschland (NABU), Scandlines GmbH, Stadt Schwartau og Stadt Fehmarn. - Jeg har ingen forventning om, at sagerne i Leipzig vil betyde, at projektet afvises. Der kan være spørgsmål om tilpasninger eller elementer på den tyske side skal ændres bl.a. om støj fra jernbanen på Femern. Benny Engelbrecht forventer en afgørelse i slutningen af året eller begyndelsen af 2021. Vil transportministeren tage initiativ til at bryde monopolet på Rødby-Puttgarden frem for at vente 8-10 år på tunnelindvielsen? - Det har jeg ikke taget stilling til, og jeg ved ikke, om der overhovedet er nogen, som ville være interesseret i at byde ind på det, svarede Benny Engelbrecht, inden han drog til møde med forligspartierne (S, V, R, SF, DF, K, LA) og gav grønt lys for igangsætning af anlægsarbejdet den 1. januar. Femern A/S kan starte de kontrakter, der i maj 2016 blev indgået med entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors (FLC) som betingede kontrakter, oplyser transportministeren. Anlægsarbejdet med tunnelelementfabrik, tunnelportal på Lolland og beboelses- og administrations-faciliteter vil gå i gang den 1. januar 2021. Anlægsarbejdet vil være klar til at fortsætte på tysk side medio 2022. Og det er en ubegribelig provokation, erklærer Bodo Gehrke fra protestforeningen "AG Belt Hamburg". Han trækker en tyk tråd til koronaviruskrisen. Danskerne ignorerer, at der i øjeblikket bruges milliarder af skattepenge på at redde mennesker og systemer, og de penge vil ikke længere være stede til at subsidiere den hurtigere forbindelse mellem København og Hamborg, erklærer han i foreningens pressekommentar. Enhedslistens transportordfører mener, at forligspartierne forsøger at skabe en fuldbyrdet kendsgerning. - Det er halsløs gerning at påbegynde byggeriet af Femernforbindelsen nu, inden der er faldet afgørelse ved domstolen i Tyskland, og inden man har foretaget en grundig beregning af konsekvenserne af EU-kommissionens nylige afgørelse, siger Henning Hyllested (EL). Den tyske regering har fremsat et lovforslag, der afskærer adgangen til at trække anlægsprojekter i langdrag med evindelige klager. Det gælder dog ikke med tilbagevirkende kraft for Femerntunnelen. Danmark er et forbillede for tyske ministre, når det gælder om gennemførelse af anlægsprojekter. Herhjemme må man også ty til at afskære en administrativ klageadgang. Det sker i lovforlaget, der skal sikre bygning af et dige ved Roskilde Fjord trods enkelte grundejerprotester. Hos Scandlines tager topchef Søren Poulsgaard Jensen ministerens udmelding til efterretning. Han frygter ikke umiddelbart konsekvenserne af ministerens slet skjulte trussel om at åbne op for flere aktører på ruten mellem Rødby og Puttgarden. - Jeg vil ikke spekulere i ministerens motiver for et sådant udsagn. Vi overholder naturligvis gældende havnelov og har intet imod konkurrence, så længe denne er fair og på lige vilkår, lyder det fra Søren Poulsgaard Jensen.