23948sdkhjf

Sømandskirker fremrykker nyt påfund i coronakrise

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Tiden til at snakke under havnekald er blevet knap, og derfor tilbyder sømandspræster nu samtaler på en ny måde

I takt med, at tiden i havn er blevet kortere og mere travl, er det blevet sværere at holde kontakten mellem søfolk og en af præsterne ved de syv danske sømandskirker.

Omvendt er behovet for en god snak med en person udefra ikke blevet mindre, for stadigt flere undersøgelser peger på, at mistrivsel og følelsen af social isolation er udfordringer, som fylder blandt de søfarende.

Sådan er baggrunden for, at Danske Sømands- og Udlandskirker satte sig for at gøre det nemmere at komme i kontakt med en præst. Løsningen blev et initiativ kaldet “Samtaler til Søs", hvor de søfarende kan chatte med en dansk sømandspræst. Og eftersom behovet eskalerede, da corona-pandemien i begyndelsen af marts gjorde det så godt som umuligt at gennemføre besætningsskifte, blev lanceringen rykket frem.

- Jeg synes, at der er blevet tage rigtig godt imod det. Det er jo noget, der skal løbes igang, men der er røre i det, og jeg tror også, at trygheden og visheden om, at muligheden er der, kan gøre meget i opstartsfasen, siger Maria-Louize Bjarkam Helbo, der med base i Singapore er sømandspræst med ansvar for chatten.

Fordel at være anonym
Hun ser muligheden for at chatte med en sømandspræst som et supplement til at mødes i havnene. Hun understreger, at det har stor værdi at mødes med de søfarende over en kop kaffe ombord, men hun ser også klare fordele ved den digitale form for samtale i forhold til det fysiske møde. For eksempel fordi den søfarende som udgangspunkt er anonym i chatten.

- Der kan jo være nogle samtaler, som man måske ikke lige tager, når vi står nede ved skibet. Det kan være, at man ikke lige kan få et rum alene med præsten, at kollegaerne står og kigger én over skulderen, eller at tidsplanen er stram, fordi man er på vagt. Så når man måske ikke lige ind til kernen i det, man har på hjerte, siger Maria-Louize Bjarkam Helbo.

I begyndelsen var tre præster tilknyttet “Samtaler til søs", men ordningen blev udvidet i sidste uge, så samtlige syv danske sømandspræster nu er aktive på chatten fordelt på ugens syv dage. Dermed er det næsten altid være muligt at komme i kontakt med en sømandspræst uanset hvor i verden, man befinder sig.

Håber på nyt nærvær
I øjeblikket er det ikke muligt for de danske sømandspræster at komme ombord på skibene. Maria-Louize Bjarkam Helbos indtryk er dog, at stemningen hos de danske søfolk på langtfart under omstændighederne er god, og at der bliver gjort meget for at holde modet oppe.

- Det er jo lidt ligesom med domino-brikker. Hvis én vælter, kan de andre meget hurtigt også vælte, så min fornemmelse er, at der er meget stor bevidsthed om, at alle er i samme båd, og at the show must go on, siger hun og tilføjer, at de danske sømandspræster og assistenterne for tiden strækker sig ekstra langt for at imødekomme ønsker om at levere aviser og andre forsyninger, når skibene ligger til kaj.

Hun håber, at den nye mulighed for at chatte med en præst kan være med til at give de danske søfolk en form for nærvær på en ny måde.

- Så kan vi måske imødekomme de problematikker - som for eksempel konflikter og bekymringer - der er helt generelle i samfundet, men som er mere koncentrerede til søs, hvor du ikke bare kan gå en lang tur, være sammen med nogle venner eller gøre det, der nu kan få dig ud af et tankemylder, siger hun.
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

40 containere røg overbord fra APL-skib

Strandede fragtbreve forsinker containere

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Nyhedsbrev

8.586 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Online Avis Arkiv

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Stadil-familie omstrukturerer shipping-forretning: Ny formand og flere konkurser

Plus

VTS-folk skal skifte mellem kontrolcenteret og afviserfartøjer

Forsvaret laver nyt setup for de kommende 28 VTS-operatører på Femern Bælt, der gør jobbet afvekslende og skaber en mere robust organisation

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

Flere handelsskibe i karantæne efter corona-smitte

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Plus

Nationalmuseet er i fuld sving på Skonnerten Bonavista

Søfolk på krydstogtskibe hopper overbord

E-Fuels og PtX
Grøn brint skal drive olieboringer

Nyt innovationsprojekt vil reducere CO2-udledningen fra offshore olie- og gasproduktion

1

Regeringen vil oprette to energiøer inden 2030 i klimaudspil

I Rønne drømmer havnedirektør Thomas Bendtsen om bornholmer-færger på brint efter forslag om at gøre Bornholm til energiø

Danske Rederier: Genåbning af grænserne er afgørende

VIDEO: Her er de fem nye maritime stjerner

Dacoma, der netop har gennemført første prøvesejlads med sin bevægelige køl, er blandt fem håbefulde iværksættervirksomheder udpeget af Maritime Stars

Succesfuld sejlads på biofuel hos Stena Bulk

Plus

Sydkoreas kæmpeværfter køber gaspumper i Aalborg

2020 har været et historisk travlt år i Svanehøjs iøjnefaldende testtårn i Aalborg. Skibsfartens gradvise overgang til gas som drivmiddel skaber stigende efterspørgsel på de nordjyske pumpeløsninger

Plus

Dacomas svingkøl bestod jomfrusejlads

Et fartøj har sejlet med luftfyldt køl for første gang, der automatisk bremser krængning. Dacomas svingkøl fik sin ilddåb under et Tuco-fartøj i Faaborg Havn kun med sin opfinder ombord

Plus

Familieejet virksomhed: “Vi bærer rundt på 100 års historie - det forpligter"

TEMA: NORDJYLLANDS MARITIME KLYNGE: Den familieejede, maritime virksomhed Hans Jensen Lubricators har eksisteret i mere end 100 år og forsøger at udvikle forretningen

Plus

Gatehouse Maritime: "Vi har meget lange kunderelationer"

For Gatehouse Maritime, der er en familieledet virksomhed i Nørresundby, er kontinuitet et nøglebegreb. De fokuserer på lange kunderelationer

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Ugens leder: Forfærdelig tid for danske søfartsbyer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Technoflex notstikker

ABB TechTalks: Fuel cells for ships – scaling up for wider c

Prysmian sætter nye bæredygtighedsmål til 2022

Rabat på kurser i AutoCAD og Revit

Helt rent uden kemi og støv

Charlotte Louise Gottlieb skifter til Leth Agencies

ABB TechTalks: Keep your vessels sailing with remote support

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

IBIX fjerner kalk problemer

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S investerer i ny Kitagawa Brille

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Ny CNC-maskine styrker konkurrencedygtigheden.

NOS A/S 24-7-365

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

IBIX twin

Technoflex Koblinger

Carsten Holm A/S udvider sortimentet med vibrationsdæmpere

Undgå væske eller dampslag

NOS A/S tilbyder HITACHI taljer

Send til en kollega

0.204