23948sdkhjf

MAN Energy Solution med på alle 12 Grimaldi-skibe

Motorordre på yderligere seks totaktere til Grimaldis finske datterselskab

MAN Energy Solution skal levere i alt seks styk MAN B&W 9S50ME-C9 Tier II-compliant motorer til Finnlines tre kommende 238 meter lange ro/ro-nybygninger. Selskabet oplyser i en pressemeddelelse, at det er licensholderen Hyundai Heavy Industries, der skal bygge motorerne, som skal leveres til Jinling-værftet i Kina.

Det er her de tre skibe bygges sammen med øvrige ni enheder, baseret på det samme grundlæggende design under projektnavnet GG5G, som skal indsættes i Middelhavet for Finnlines moderselskab, italienske Grimaldi. Det er MAN Energy Solution, der er motorleverandør til hele serien, som leveres fra Jinling-værftet i perioden fra juni i år til tredje kvartal næste år. 

De tre skibe til Finnlines bliver seriens afsluttende enheder og leveres således alle i 2021.

Serien er designet af danske Knud E. Hansen og bliver de første batterihybride ro/ro-skibe. Skibene er således udstyret med en stor litium-ion batteripakke, som lades fra akselgeneratorer, når skibet sejler. 

Under havneanløb kan skibene således alene drives ved hjælp af batteripakken, hvorved hjælpemaskineriet ikke skal køre i havn. Dette nedbringer dels NOx-emissioner og dels støj i nærområdet.

Det finske marked

De ni skibe i serien til Middelhavet udrustes desuden med solceller, mens de tre skibe til Finnlines bygges til den høje isklasse 1A. Der er ligeledes forskelle i rampearrangementer og lastefaciliteter mellem henholdsvis den syd- og nordeuropæiske variant på grund af de forskellige shortsea-markeder, skibene skal operere i.

– Vi er glade for at have vundet den her ordre, som vi kan lægge til vores seneste succes på det finske marked. Det er også tilfredsstillende at kunne udvide samarbejdet yderligere med Grimaldi i forhold til de foregående ni skibe. Vores teknologi kommer til at spille en central rolle i skibenes innovative hybride drivlinje, der i høj grad peger fremad. Jeg ser frem til at se de her unikke skibe i drift, udtaler Bjarne Foldager, Senior Vice President, Head of Two-Stroke Business hos MAN Energy Solution.

Den seneste succes, Bjarne Foldager henviser til, er den kun godt en måned gamle ordre på firetaktsmotorer fra MAN Energy Solution til det finske værft Rauma Marine Constructions, der bygger en stor hurtigsejlende ro/pax-færge til estiske Tallink.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078